C-pojat 94-95 hakivat ensimmäiset SM-pisteensä.

14.1.2008

Jymyn nuoremmat C-pojat (94-95 synt.) aloittivat C-poikien SM-sarjan Pudasjärvellä. Matkaan lähdettiin poikien uran ensimmäiset SM-pisteet mielessä mutta nöyrällä mielellä kokemusta kartuttamaan.

Turnauksen vaativuus tiedettiin ja niinpä pitkälle matkalle lähdettiin jo perjantaina ja matkalla yövyttiin Oulussa. Samalla opeteltiin tulevaisuuden pelimiesten kanssa ruokailun ja levon merkitystä pelimatkoilla. Pojat hivenen moittivat yöpymishotellin vaatimatonta tasoa, mutta valmentajat lupasivat tulevaisuudessa parempaa : ”jokaisesta SM-mitalista tähti lisää hotelliluokitukseen”.

Seppo Sammelvuon avattua turnauksen päästiin itse asiaan. Ensimmäiseen otteluun verkon toiselle puolelle asettui tuttu Alajärven Ankkurit. Pienestä alkujännityksestä huolimatta oma peli saatiin käyntiin. Varsinkin syötöt purivat Ankkureiden kenttään ensimmäisessä erässä ja erä saatiin helpohkosti 25 – 14. Toiseen erään pojat lähtivät sitten aivan väärällä asenteella ja se näkyi pelissä. Erä oli hyvin väkinäistä puurtamista ja lukemattomia virheitä. Ankkurit palauttivat pallot helppoina roiskaisuina Jymyn kentälle ja virheistä huolehtivat Jymyn pojat. Ankkurit tasoittivat erät Jymyn poikien hämmästellessä tilannetta. Kolmanteen erään haettiin asennetta pelaamiseen ja virheiden välttämiseen, mutta kovin väkinäistä peli oli edelleen. Oma syöttö-peli kulki jälleen kolmannessa erässä hyvin ja piti Jymyä mukana pelissä. Ankkurit tyytyivät edelleen vain palauttamaan pallot Jymylle. Ankkurit saivat tilanteen jopa ottelu-palloon saakka, mutta Jymyn pojat päättivät puristaa tilanteen itselleen. Erä Jymylle 16 – 14 ja näin otteluvoitto 2 -1. Sarjapisteet SM-sarjassa oli avattu!

Toiseen otteluun vastaan asettui Napapiirin Palloketut Rovaniemeltä. Vastus näytti jo alkulämmittelyssä huiman kovalta ja se huomattiin myös pelin alussa. NaPa:n pitkä ja vahva joukkue karkasi hyvin nopeasti 10 – 0 johtoon vaikeiden aloitussyöttöjensä turvin. Erä eteni samaan tahtiin ja erä NaPa:lle 25 – 10. Toinen erä lähti käyntiin tasaisemmissa merkeissä. Oma pelikin lähti kulkemaan ja onnistumisia tuli. Pikkuhiljaa pojat alkoivat oppia loppuun asti pelaamisen merkityksen ja jatkuvan valmiuden kentällä. NaPa johti erää muutaman pisteen turvin erityisesti vahvan torjuntansa ansiosta. Toinenkin erä Napa:lle, nyt tasaisemmin luvuin 25 – 21.

Kolmanteen otteluun verkon toiselle puolelle asteli kotijoukkue Pudasjärven Urheilijat, jotka olivat rökittäneet aluesarjassa edellistä vastusta NaPa:a mennen tullen. Asetelma hivenen jännitti Jymyn poikia, varsinkin kun PuU:n pelit olivat jo osoittaneet sen osaamisen. Pelin alku oli molemmilta hivenen tunnustelevaa hapuilua, mutta erän edetessä PuU:n vahva iskupeli tuotti tulosta. Korkealta tulleita laitahyökkäyksiä Jymyn torjunta ei saanut kiinni ja puolustus oli hivenen jähmeää kovien iskujen edessä. PuU vei ensimmäisen erän 25 -14. Toinen erä alkoi huomattavasti tiukemmin ja pitkiä palloralleja nähtiin useita. PuU:n vahva kokemus näkyi näissä, he pystyivät ratkaisemaan vaikeatkin ”sähellyspallot”. Syöttöjen vastaanotot karkasivat Jymyn pojilla passareiden ulottumattomiin ja se heikensi omaa hyökkäyspeliä. PuU johti toista erää jo ratkaisevan tuntuisesti 18 – 14, mutta pojat päättivät kiriä vielä erän itselleen. Vahvan innon myötä pojat nousivat piste pisteeltä lähemmäs PuU:ta ja hienoja onnistumisia nähtiin koko kentältä. PuU oli erän lopussa pakotettu vaihtoihin ja aikalisään Jymyn vahvan esityksen myötä. Erä päättyi tuomarin tulkintaan PuU:n hyväksi ja vaikka poikien oli vaikea niellä tilannetta, niin ottelu meni PuU:lle 2 – 0. Selvästi osaavampi joukkue kuitenkin voitti.

Näin ensimmäinen turnaus oli takana ja ensimmäiset kaksi SM-sarjan pistettä kasassa. Tavoitteena oleva välierä-paikka on edelleen omissa käsissä, kun seuraavassa Rovaniemen isännöimässä turnauksessa vastaan astuvat valmentaja-Korpun scouttaamat Ylihärmän Junkkarit ja Perungan Pojat. Näissä otteluissa Jymyn pojat tulevat taistelemaan omalla tasollaan ja välierä-paikka mielessä. Kuuden joukkueen runkosarjasta jatkaa neljä parasta välieriin ja sinne on Jymyn nuoremmillakin C-pojilla täysin realistiset mahdollisuudet edetä.

Kotimatkalla pysähdyttiin vielä kannustamaan Kimmo ” Iso-Karri ” Kutinlahtea ja hänen joukkuettaan Loimua Kempeleelle. Kimmo otti tutut kannustajat ilolla vastaan ja koko Loimun joukkue oli tyytyväinen äänekkäästä kannustaja-joukosta. Ottelussa oli kuitenkin kotijoukkue Kempele vahvempi huikeiden tilanteiden jälkeen 3 – 2. Pojille taisi matkan kohokohta olla pääsy Loimun pelaajien kanssa yhteiskuvaan. Siinä monen pojan mielessä taisi olla omat tulevat liiga-pelit ,,,,

Matkassa olivat mukana : Petteri Korpelainen, Karri Kutinlahti, Niko Niemi-Nikkola, Antti Toivola, Mika Mäntylä, Ville Kirjala, Jussi Hietanen ja Jan-Erik Mörönen sekä valmentajat Kata Toivola ja Korppu Korpelainen.