Lentopalloliitto muisti Mauno Jokilehtoa

4.12.2012

Lentopalloliitto on myöntänyt kultaisen ansiolevykkeen Nurmon Jymyn lentopallojaostoa 90-luvun alusta tähän vuoteen johtaneelle Mauno Jokilehdolle.

– Monenlaista on vuosiin mahtunut, jo aiemmin liiton hopeisen levykkeen saanut mies myöntää.

Jokilehtoa voi syystä pitää nurmolaisen juniorilentopallon isänä - lajinkin isälleen valitsivat tyttäret, ei mies itse.

Jokilehto muistelee 80-luvun puoliväliä, kun tyttäristä vanhin innostui lajiin. Junioritoimintaa ei seuralla ollut, ja niinpä sitä piti lähteä rakentamaan. Kaveriksi lähti Kari Tuomela, ja loppu onkin nurmolaista urheiluhistoriaa.

– Lentopallo näyttää olevan vahvasti tyttöjen laji, kolmea omaa tytärtään vuosien saatossa valmentanut Jokilehto toteaa.

Lentopallon ohessa Jokilehto on valmentanut myös pesäpalloilijoita.

Alku ei ollut  helppoa, sillä kokemusta valmennustyöstä ei ollut, ei omaa pelitaustaakaan puulaakipelejä enempää.

– Oppaana harjoitteisiin oli Helsingin Sanomissa julkaistu pieni lentopallolehtinen, Jokilehto kertoo.

Tiiviistä käytöstä huolimatta hyvänä säilynyt opaskirja on Jokilehdolla tallessa edelleen. Hän on myös pitänyt leikekirjaa Jymyn menestyksestä, jota onkin vuosien saatossa riittänyt.

– Huippuvuosi oli 1992. Silloin seuran riveissä pelasi 42 joukkuetta, Jokilehto muistelee.

Aallonpohjalla käytiin 90-luvun lopulla, mutta nousu ylöspäin on ollut nopeaa.  Tällä kaudella jymyläisjoukkueita pelaa aikuisten ja junioreiden eri sarjoissa kolmisenkymmentä.

Lentopallon järjestötekijänä Jokilehto tunnetaan kautta lajikentän. Kun Power Cup vuonna 2005 pelattiin Seinäjoella, toimi Jokilehto järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.

Kahden seuran suurhaaste onnistui niin hyvin, että viiden vuoden kuluttua turnaus pelattiin uudemman kerran Seinäjoella. Silloin asialla oli liitto, joka patisteli seuroja hakemaan turnausta.

Nurmon Jymy on tuttu nimi lentopalloa seuraavalle urheiluväelle, ja seura on ollut jo pitkään maan johtava juniorikasvattaja. Seuran riveistä on lähdetty niin liigajoukkueisiin kuin junioreiden maajoukkuetehtäviinkin.

Myös jokakesäisiin Power Cup -turnauksiin nurmolaiset ovat vieneet jo useamman vuoden ajan suuremman joukkuemäärän kuin yksikään muu maan lentopalloseura.