Jymy-lentiksen strategiatyö sai alkupotkun

2.3.2014

Se oli kuin peruskoulussa konsanaan. Jakauduttiin ryhmiin, lyötiin pöydät yhteen ja aloitettiin ryhmätyöt.
Jymyläinen lentopalloperhe käynnisti strategiansa valmistelun tekemällä seurasta perinteisen nelikenttäanalyysin.

Ensin haettiin mahdollisuuksia - ja niitähän kasvualueella riittää. Suuret harrastajamäärät yhdessä seuran vahvan historian kanssa ovat mahdollisuus parhaasta päästä. Kun sekaan laitetaan sitoutuneet valmentajat ja seuratoimijat, pitäisi paketin olla kuta kuinkin kasassa.

Jymy tiedetään ja tunnetaan, mainetta siis on. Talouskin on monen mielestä kohdillaan, ja lentopallon lippulaiva eli Hippo-turnaus nousee kirsikaksi kakun päälle. Nämä ovat siis seuran vahvuuksia.

Heikkouksia ja uhkia ryhmät joutuivat miettimään vähän pidempään. Pelaajapula etenkin poikapuolella kuuluu kumpaankin kategoriaan. Heikkouksiksi koettiin muun muassa joukkueiden välinen vähäinen yhteistyö. Valmentajien vähäisyys tarkoittaa sitä, että oma lapsi on useimmiten joukkueessa mukana. Se on heikkous, eikä siitä aina hyvää seuraa.

Vaikka lentopallolla juuri nyt meneekin hyvin, on ikuinen uhka lajin kiinnostavuuden katoaminen. Harrastuksen hintakin voi tulla uhkaksi, samoin seura-aktiivien loppuminen.

Kahden tunnin istunnolla pistettiin lähtökohdat seurastrategialle kuntoon. Seurakehittäjä Kirsi Martinmäki ja lentopalloliiton valtuustoon kuuluva Terttu Karhumaa vetivät keskustelua. Tästä jatketaan.