C-pojat NJ-01 Raision reissussa – kotiin tuomisina kolme voittoa ja paikka SM-sarjaan

18.11.2014

Tasonmittausturnausten ja keskeisen Suomen E-poolin jälkeen NJ-01 poikien pelimatkat alkoivat pitenemään D2-poolin myötä. Lauantaina 15.11. startattiin aamutuimaan suuntana Raision lentopallopyhättö Kerttulan liikuntakeskus. Komeissa puitteissa pelattiin D-poolin turnaus yhdessä A-poolin turnauksen kanssa kolmella todella tilavalla kentällä.

D-poolissa Raisiossa pelasivat Jymyn lisäksi Jalasjärven Jalas, Lapuan Virkiä ja Raision Loimu 2. Jalasjärvi oli tuttu vastus harjoituspeleistä ja Virkiää vastaan oli pelattu kaikissa aikaisemmissakin turnauksissa. Päivän panoksena oli nousu C-pooliin eli SM-sarjaan joten tosimielellä reissussa oltiin. Olihan alla kaksi tappiotonta turnausta ja odotukset korkealla.

Ensimmäisenä vastustajana meillä oli Lapuan Virkiä. Alkuun peli oli vielä hivenen ’bussin jälkeistä’ mutta kymmenen pisteen jälkeen alkoi peli kulkemaan ja sitä myöden saatiin suht selkeä 2-0 (25-15, 25-12) voitto. Perusasiat kulkivat jo pelin loppuvaiheessa, mutta torjunta-puolustuksessa tuli vielä jokusia merkkausvirheitä ja nukahduksia joidenka seurauksena muutama ’helppo pallo’ meidän tatamiin putosi. Virkiä pelin jälkeen pelasimme heti ottelun Jalasjärven Jalasta vastaan. Pelin ensimmäinen erä oli meiltä melkoista hakemista ja saimme vastustajan pidettyä pelissä helpoilla syötöillä ja suht pehmeillä hyökkäyksillä. Pikkuisen tuskaisesti saatiin ensimmäisen erän voitto25-20. Toiseen erään lähdettiin pelaamaan astetta ’viisaampaa’ peliä: hyökkäystä ei kovennettukaan vaan pehmennettiin entisestään - kolme ensimmäistä pistettä tulikin näteillä peippauksilla. Sen sijaan  syöttöä ’kovennettiin’ ja sillä alettiin fiksummin ohjaamaan vastustajan peliä. Toinen erä meille lukemin 25-5 ja 2-0 voitto koko ottelusta.

Kahden ottelun jälkeen pidettiin lounastauko ja seurattiin  A-poolin pelejä jossa Kiuruvesi, KaWi, Raisio 1 ja NarviPallo ratkoivat paremmuuksiaan. Onnea KaWille  A-poolin kakkossijasta ja paikan säilymisestä valtakunnan ylimmässä poolissa.

Tauon jälkeen vastassa oli Raision Loimu 2 joukkue, joka oli meille aikaisemmin tuntematon joukkue. Joukkueessa oli poikia kolmesta ikäluokasta -01 à 99 joten fyysisyyttä löytyi selkeästi meitä enemmän. Iskuringissä pallo sai heiltä komeasti kyytiä niin keskeltä kuin nelospaikaltakin. Tiedossa olisi siis ensimmäinen todellinen torjunta-puolustuksen testaus näissä Cn peleissä.

Hyvään paikkaan pelasimme tähän mennessä parhaimman pelimme: syöttötaktiikkaa toteutettiin 99%sesti ja sillä saatiin Raision keskihyökkäys vastaanottohyökkäyksistä kokonaan pois. Jatkopallopelaamisessa keskeltä tultiin muutamaan kertaan, mutta niissä meillä olikin jo torjunta mukana. ’Helppoja palloja’ ei kenttään juurikaan jäänyt ja torjunta-puolustus nosteli hienosti vitospaikalle tulleet hyökkäykset. Siihen päälle kun lisätään vielä poikien todellinen ’flow’ niin peli oli komeata katseltavaa. 2-0 (25-9; 25-12) olivat selkeät numerot lohkokakkosesta.

Kotiin päin lähdettiin hyvillä mielin. Takana on nyt syksyn aikana kolme turnausta, yhdeksän peliä ja yhdeksän voittoa. Tällä hyvällä startilla päästään nyt kokeilemaan seuraavassa turnauksessa SM-sarjan pelaamista. Luvassa on taas astetta kovempia vastustajia ja kovempia pelejä. Poolipaikan säilyttäminen olisi jo kova juttu viiden joukkueen poolissa, jossa kolme joukkuetta tippuu takaisin 1-sarjaan. Täytyy jutella poikien kanssa millainen tavoite seuraavaan turnaukseen otetaan ;).

VakeT