Otteluennakko: Jymyn naiset avaavat voittoputkessa ylemmän jatkosarjan kotiottelut

14.1.2015

Jymyn naisten 1-sarjajoukkue hakee jatkoa seitsemän ottelun pituiselle voittoputkelleen sunnuntaina, kun 1-sarjan ylempi jatkosarja jatkuu.

Jymyn naisten 1-sarjajoukkue avaa kevätkauden kotipelit ylemmässä jatkosarjassa sunnuntaina. Jymy emännöi viime kaudella 1-sarjassa välieriin asti edennyttä Mestoa Tampereelta. Jymyttäret eivät ole hävinneet peliäkään tällä kaudella kotisalissaan, ja joukkue on muutenkin vireessä: pitkä voittoputki sai jatkoa, kun ylemmän jatkosarjan avauksessa kaatui LP Vampula 2 vieraissa.

Kuusi 1-sarjan alkukauden parasta joukkuetta ottavat mittaa toisistaan 1-sarjan kevätkaudella pelattavassa ylemmässä jatkosarjassa. Helppoja pisteitä ei enää jaeta. Jokainen pallo on voitettava yksi kerrallaan. Tasoerot ovat pienet. Tämän todisti jo Jymyn ylemmän jatkosarjan avauskamppailu, jossa 2-0 tappioasemasta Jymyn naiset nousivat upeaan 2-3 (25-20, 25-23, 23-25, 24-26, 11-15) vierasvoittoon LP Vampulasta.

Jymy kasvatti näin voittoputkensa seitsemän ottelun mittaiseksi. Edellisestä tappiosta on ehtinyt kulua yli kaksi kuukautta. Kotitaikakin Nurmohallissa on pysynyt toistaiseksi koko kauden: seitsemän ottelua, seitsemän voittoa ja vain viisi erätappiota.

Mesto kova vieraspelijoukkue

Jymyttäret kohtasivat sunnuntaina kohdattavan tamperelaisjoukkueen myös viime kaudella ylemmässä jatkosarjassa. Tuolloin Mesto haki vierasvoiton Nurmohallista erin 0-3 (-17, -23, -13). Myös kotiottelussaan joukkue kaatoi nurmolaiset erin 3-1 (14–25, 25–20, 27–25, 25–21).

Meston vieraspelisaldo on ollut vakuuttava tältä kaudelta: toistaiseksi joukkue on hävinnyt vain kaksi kertaa vieraskentällä. Kauden voittoprosentti on päälle 70 % matkaotteluista.

Ylempään jatkosarjaan Mesto raivasi tiensä viimevuotiseen tapaan sijoittumalla tiukan lohko 2:sen kolmanneksi. Kesälomalle Meston viime kaudella passitti vasta LP Vampula: liigakentille lopulta noussut LP Vampula kukisti tamperelaiset tiukan ottelusarjan päätteeksi kultaisessa jatkoerässä 1-sarjan välierissä.

Mesto avasi ylemmän jatkosarjan pelinsä viime viikonloppuna osittain suosikin viittaa harteillaan pitävää HEL Volleyta vastaan kokien 0-3 tappion. 0-3 tappio ei kerro koko totuutta ottelusta: eräpisteiden (23-25, 24-26, 24-26) ja pelitapahtumienkin valossa ottelu oli tiukka vääntö.

Pohjalaista liigakokemusta Mestossa

Mestolaiskäskijä Jani Huurne otti viime kaudella valmennusvastuun tamperelaisjoukkueesta ja johti Meston avauskaudellaan jo liigakarsinnan kynnykselle. Päävalmentaja Huurne yhdistetään Tampereen seudulla myös jääkiekon mestisjoukkue Leki Hockeyn toimintaan, jossa hän on taustayhtiön hallituksen jäsen.

Kuluvan viikon tiistaina Mesto julkisti valmennustiimiin vahvistukseksi liigassa 15 vuotta valmentaneen ja seitsemän SM-mitalia saavuttaneen Jukka Koskisen. Viime vuonna hän valmensi HPK:n liigapronssille. Koskinen valittiin vuoden liigavalmentajaksi vuonna 2005, ja hän on toiminut myös naisten maajoukkueessa.

Tamperelaisten riveissä on mielenkiintoista väriä Etelä-Pohjanmaalta. Alajärven Ankkureissa lentopallo-oppinsa saanut ja myös Jymyssä aikoinaan pelannut yleispelaaja Jenni Tuovila (-91, 180cm) on Meston kantavia voimia. Häneltä löytyy kokemusta myös liigakentiltä: toissakaudella Tuovila oli voittamassa LP Kangasalan riveissä SM-hopeaa ja Suomen Cupin kultaa. Hän on pelannut Mestaruusliigassa myös PislaPlokin väreissä. Kaiken kaikkiaan liigaotteluita Tuovila on pelannut 115 kappaletta.

Jalasjärveltä kotoisin oleva Hanna Hietikko (-93, 180cm) on myös alueen lentopallokasvatteja. Unohtaa ei sovi myöskään Sanna Häkkistä (-90, 170cm), joka on nähty Lännen aluejoukkueissa. Häkkinen on pelannut Mestaruusliigassa 180 liigaottelua PislaPlokin, OrPon ja HPK:n riveissä.

Tuovilan ja Häkkisen lisäksi Meston riveistä kuusi muuta pelaajaa on esiintynyt pääsarjatasolla. Keskitorjuja Saara Lepistö (-94, 183cm) hankki kokemusta edelliset kaksi kautta OrPon riveissä liigakentillä. Yleispelaaja Heidi Voss (-89, 179cm), joukkueen kapteeni-passari Johanna Lepola (-81,176cm) ja keskitorjuja Laura Mäkikalli (-91, 180cm) ovat myös pääsarjassa esiintyneitä pelaajia. Lisäksi parhaillaan Meston nuori yleispelaaja-libero Emma Mutka (-97, 170cm) kuuluu liigan kestomenestyjän HPK:n pelaajistoon kehityspelaajasopimuksen turvin. Myös OrPon nuori yleispelaaja Eevi Ylä-Viteli (-96, 183cm) pelaa kehityspelaajasopimuksella molemmissa seuroissa.

Mielenkiintoinen vastustaja on siis Jymyn naisten vieraana - haastetta riittää. Kotijoukkueella onkin revanssin paikka edelliskauden kohtaamisten tiimoilta.

Seuraa häntä: Alajärven Ankkureiden kasvatti Jenni Tuovila on Meston kantava voima laitahyökkäyksissä. Liigakentillä (115 liigaottelua) jo nuoresta iästään huolimatta rutinoitunut Tuovila on varmasti vaikea pideltävä Jymyn torjunta-puolustus-pelille.

Muuta: Molempien joukkueiden päävalmentajien haastattelut noin 15 minuuttia ennen ottelun alkua.

Mitä, missä ja milloin?
Naisten 1-sarjan ylempi jatkosarja.
Nurmon Jymy – Mesto (Tampere).
Nurmohallilla su 18.1. klo 18:00.