Otteluennakko: Jymy kohtaa liiganousua tavoittelevan sarjakärki HEL Volleyn lauantaina

4.2.2015

Jymy hakee revanssia HEL Volleysta lauantaina Nurmohallilla. Sunnuntaina kohdataan LP Vampula 2.

Vieraspelikiertue on saatu voitokkaasti päätökseen Jymyttärien osalta, ja nyt on aika ulosmitata osaaminen kotisalissa. Kahden viikonlopun ja neljän perättäisen kotiottelun putki on Jymylle suuri haaste – ja myös mahdollisuus. Ylemmän jatkosarjan kolmas tila on kiikarissa. Siihen tarvitaan voittoja. Ensimmäinen haaste on lauantaina sarjakärki HEL Volley.

Jymyn kotitaika - 8 peräkkäistä kotivoittoa - joutuu todelliseen testiin jo tuplaviikonlopun avausosassa. Sarjataulukon kärjessä kiikkuva HEL Volley on koko lohkon paras vieraspelijoukkue tilastojen perusteella. Helsinkiläisten tavoitteeksi on asetettu liiganousu täksi kaudeksi, ja se toisikin kaivattua näkyvyyttä lentopallolle aivan pääkaupunkiseudun ytimeen.

HEL Volley on viime kausien jopa menestynein joukkue 1-sarjassa; vain mestaruus ja lopulta liiganousu puuttuvat pääkaupunkiseudulla naisten huippulentopalloon keskittyvältä seuralta. Viime vuonna tie päättyi välierissä; nyt tarkoitus olisi edetä päätyyn, liigakentille, asti.

HEL Volley sarjakärjessä

Helsinkiläisten kausi on sujunut mainiosti. Joukkue voitti oman lohkonsa syyskaudella häviämättä peliäkään vieraissa ja taipuen kaksi kertaa kotona. Vain kuusi erääkin joukkue ”onnistui” luovuttamaan vieraskentillä kotijoukkueille.

Ylemmässä jatkosarjassa tahti on jatkunut voitokkaasti, ja joukkue johtaa sarjaa. Ainoa tappio toistaiseksi on kirjattu PuWoa vastaan vieraskentällä erin 3-2. Nurmon Jymyn HEL Volley voitti kotisalissaan erin 3-1. Jymyn mahdollisuudet voittaa HEL Volley ovat realistiset, sen todisti jo aiempi kohtaaminen. Nurmohalli tuo lisäbuustin Jymyn peliin.

Tällä hetkellä Helsinki on oikeutetusti sarjan kärkipaikalla taistellen lohkovoitosta PuWon kanssa. Jymyn realistinen tavoite lohkossa on kolmospaikka. Se vaatii voittoja kotipeleistä. Kolmantena oleva Mesto on vahvistanut rivejään viime aikoina kovilla hankinnoilla, jotenka Jymyn on turha odottaa apuja tamperelaisten tappioista. Kärkijoukkueitakin Jymy voi vielä uhata, jos joukkue saa aikaiseksi voittoputken.

Valmentajana entinen miesten liiga- ja maajoukkuepelaaja

Helsinkiläisjoukkueen valmentajana toimii 300 miesten liigaottelun ja 20 A-maaottelun pelaajauran kokemuksella Seppo Hoivala. Hoivala valmensi viime kauden päätteeksi valmensi Espoon Lentiksen A-tytöt SM-pronssille ja samaisen joukkueen 1-sarjanousuun. Hänen aisaparina on myös entinen liigalentopalloilija Rauno Muukka. Valmennuskaksikko toimi yhteistyössä jo viime kaudella.

Pelaajarintamalla HEL Volley on sopiva koostumus nuoruutta ja kokemusta, vaikka joukkueen keski-ikä onkin vasta 21 vuotta. Jokaiselle pelipaikalle on tarjolla sekä nuorempaa että kokeneempaa pelaajaa. Ainoastaan HEL Volleyn keskitorjujakolmikko, Katja Metsäkoivu (20v), Jenni Mäkinen (22v) ja Mira Järveläinen (22v), muodostuu täysin kahdenkymmenen ikävuoden paikkeilla olevista pelaajista.

Mielenkiintoinen tulevaisuuden pelaajanimi HEL Volleyn riveistä on 18-vuotias 184 senttinen Ella Eloranta, joka viime kaudella oli mukana LP Viestin mestaruusliigajoukkueessa ja voitti naisten Suomen mestaruuden.

Naisten pääsarjassa pelanneita pelaajia HEL Volleyn riveissä on myös yleispelaaja-libero Heli Kakko (57 liigaottelua), keskitorjuja Mira Järveläinen (24), yleispelaaja-hakkuri Silke Niskala (56), libero Veera Salomäki (1).

Mikä HEL Volley? Helsingissä varsinainen juniorilentopallotyö tehdään muissa seuroissa, ja HEL Volley on naisten huippulentopalloon keskittyvä seura, johon junioreista parhaimmat pyritään samaan. Harvinaista on, että HEL Volleyn alla pelaa peräti kaksi joukkuetta naisten 1-sarjassa: HEL Volley A1 on seuran toinen joukkue, joka koostuu pääkaupunkiseudun A-tytöistä.

Seuraa häntä: Ella Eloranta, 18, debytoi jo viime kaudella Mestaruusliigassa. Tulevaisuuden pelinaiselta voi odottaa pitkää ja menestyksekästä pelaajauraa. Voittihan hän jo viime kaudella ensimmäisen naisten Suomen mestaruuden. HEL Volleyssa Eloranta on kasvamassa entistä isompiin saappaisiin. Hän onkin saanut vastuuta läpi kauden ja onnistunut.

Muuta: Molempien joukkueiden päävalmentajien haastattelut noin 15 minuuttia ennen ottelun alkua.

Sarjataulukko, ylempi jatkosarja:

Joukkue

O

HEL Volley

Puijo Wolley

Mesto

Nurmon Jymy

Nice Team

LP Vampula

Mitä, missä ja milloin?
Naisten 1-sarjan ylempi jatkosarja.
Nurmon Jymy – HEL Volley (Helsinki).
Nurmohallilla la 7.2. klo 16:00.

Teksti: Antti Järvenpää