Jymylle täydellinen viikonloppu - kymmenes kotivoitto putkeen

8.2.2015 klo 20:45

Jymy jatkaa voitokkaasti kotonaan ja nousi sarjataulukossa kolmanneksi ohi Meston. Ensi viikonloppuna jatketaan tuplakotipeleillä myös.

Jymy saalisti täydet kuusi sarjapistettä viikonloppuna ja nousi sarjataulukossa kolmanneksi ylemmässä jatkosarjassa. LP Vampula kaatui hieman nihkeällä pelillä suoraan erin 3-0 (25-18, 26-24, 25-17). Jymy nousi toisessa erässä peräti 18-24-tappioasemasta 26-24-pistein uskomattomaan erävoittoon.

Kuinka nollata vuorokaudessa kauden upein voitto ja jatkaa työntekoa tinkimättömästi seuraavana päivänä tilanteesta 0-0, jolloin vielä ainuttakaan pistettä ei ole jaettu eikä raavittu onnistumisten kautta? Siinä oli Jymyn naisten kimurantti haaste, kun sunnuntaina joukkue kohtasi 1-sarjan ylemmän jatkosarjan kotiottelussa LP Vampulan eilisen upean voiton (3-0 Helsinki Volley) jälkeen.

Vielä avauserässä näytti siltä, että Jymy jatkaa samanlaista menoa kuin eilen. Peli kulki hyvin, etenkin syöttöruudussa Julia Niemi teki tuhojaan heti erän alusta alkaen. Vastustaja LP Vampula tosin auttoi Jymyä useilla henkilökohtaisilla virheillään läpi erän. Niitä kertyi erään peräti kaksitoista. Jymylle erä pistein 25-18.

Käsittämätön nousu kuilun partaalta erävoittoon

Toisessa erässä kotijoukkueen pelivire katosi, ja virheitä alkoi tulla luvattoman paljon Jymylle (11 kpl erään). Jymy-käskijä Kari Tuomela pyöräytteli vaihtorulettia jo avauserässä ja myös toisessa kentällä oli uusia kasvoja. Se toi osaltaan peliin lisähaastetta Jymylle.

Vierailijalla oli eräpallo selkässä pistetilanteessa 17-24, mutta Jymy taisteli seitsemän eräpalloa ja otti erävoiton veitsi katkolla pelaten pistein 26-24. Jymy-kapteeni Tanja Eteläaho oli syöttöruudussa avainasemassa ässillään ja pahoilla aloituksillaan Jymyn nousussa erävoittoon asti.

Kolmas erä oli myös Jymyltä nihkeää suorittamista. Kotijoukkue ei pelannut omalla tasollaan, mutta virhesumat jäivät pois edelliserästä. Vierailijan Sanna Alakulju (11/+4) löi palloja tehokkaasti nelospaikalta läpi erän. Jymy nousi tasoihin 17-17-tilanteessa. Juuri ennen tätä vierailijan Suvi Jortikka loukkaantui. Vaikutusta loukkaantumisella näytti olevan vampulalaisten peliin, sillä Jymy vei loppuerän lähes kaikki pisteet itselleen. Voitto erästä pistein 25-17 Jymylle, ja koko ottelu näin lukemin 3-0.

Jymyn paras pisteiden tekijä oli ottelussa Maja Potpara 14/+10 pisteellään. Kapteeni Tanja Eteläaho säesti 12/+6 pisteellä. Keskitorjuja Lotta Harju onnistui hienosti toisessa erässä tekemällä tehot 5/+5. Vierailijoilta paras pistenainen oli kapteeni Anniina Aaltola, 16/+7.

- Oli vaikea peli meille. Ei pelattu omalla tasollamme, mutta toisaalta näitä tulee aina välillä. Voitto on kuitenkin aina voitto, mietti Jymyn päävalmentaja Kari Tuomela ottelun tauottua.

"Kotitaika pitää edelleen"

Jymyn Kari Tuomela ei jäänyt voivottelemaan nihkeää suorittamista ottelun jälkeen. Hän oli tyytyväinen, että koko pelaajaruletti sai vastuuta ja otti paikkansa kentällä.

- Teimme paljon vaihtoja läpi ottelun. Eka erä oli kohtuullinen, oikeastaan samanlainen kuin eilen. Tanja (Eteläaho) ratkaisi toisen erän meille. Käsittämätön suoritus kerta kaikkiaan häneltä syöttöruudussa.

- On hyvä, ettei ottelut ole aina samanlaisia. Yleisö kannusti meitä todella hyvin tänään ja on todellinen tuki meille. Kotitaika pitää edelleen, Tuomela päätti.

Jymylle voitto kotisalissa oli kymmenes perättäinen. Kotisalissaan joukkue ei ole hävinnyt vielä kertaakaan tällä kaudella.

Palkitut

Tanja Eteläaho, Nurmon Jymy

Sanna Alakulju, LP Vampula 2

Sarjataulukko

Ylemmän jatkosarjan tilanne katsottavissa alla olevasta linkistä:

Seuraavat kotiottelut

La 14.2. klo 19:00 Jymy – Puijo Wolley, Kuopio
Su 15.2. klo 19:00 Jymy – Nice Team, Joensuu

Ensi viikonvaihteessa (14.–15.2.) Jymy pelaa tuplaviikonlopun kotiottelut jälleen. Vieraiksi saapuvat Kuopion Puijo Wolley ja Joensuun Nice Team. Tärkeät ottelut päättävät nurmolaisten ylemmän jatkosarjan runkosarjan kotiottelut. Tämän jälkeen Jymyllä on vielä yksi vieraspeli (22.2. Mesto, Tampere) jäljellä, jonka jälkeen starttaavat pudotuspelit.