Otteluennakko: Sarjakärki Puijo yrittää kammeta Jymyn kotitaian

11.2.2015

Kari Tuomela on saanut joukkueensa hyvään kevätvireeseen. Sarjakärki on jälleen Jymyn haasteena lauantaina.

Ylemmän jatkosarjan kärjessä porskuttava Kuopion Puijo Wolley saapuu Jymyn vieraaksi tuplakotiviikonlopun avausottelussa. Puijo voitti lohko 1:sen syyskaudella ja on kärsinyt vain yhden tappion kevään koitoksissa. Kovavireinen kuopiolaisjoukkue koittaa rikkoa Jymyn kotitaikaa toista kertaa tällä kaudella. Marraskuussa se ei onnistunut siinä.

Jymy lähtee hyvistä asetelmista päätöskotiviikonloppuunsa 1-sarjassa. Viime viikonloppuna nurmolaiset jatkoivat upeita otteitaan kotisalissa voittaen lauantaina kauden parhaalla pelillään tuolloin sarjakärjessä viilettäneen Helsinki Volleyn puhtaasti 3-0. Sunnuntaina LP Vampula kaatui hieman nihkeällä pelillä suoraan erin 3-0. Täydet kuusi sarjapistettä ja koko joukkueen laaja onnistuminen olivat enintä, mitä pystyi edes odottamaan tuosta viikonlopusta. Samalla Jymy nousi sarjassa kolmanneksi.

Nyt haasteena tuplaviikonlopun avausosassa on Kuopion Puijo Wolley, joka kohtasi Jymyn jo syyskaudella lohko 1:sen kamppailuissa. Kuopiolaiset ovat sarjakärkenä parhaillaan ja taistelevat ylemmän jatkosarjan piikkipaikasta tiukasti Helsinki Volleyn kanssa. Jymyn suurimpana panoksena on kolmannen tilan pitäminen sarjataulukossa ennen Mestoa.

Molemmille joukkueille voitot olisivat äärimmäisen tärkeitä.

Voitot tasattiin syyskaudella

Puijo voitti lohko 1:sen syyskaudella. Kolmestatoista ottelusta joukkue koki vain yhden tappion syyskauden runkosarjassa – ja kyseisen tappion aiheutti Jymy. Nurmohallissa Jymy otti kauniin kotivoiton suoraan puhtaasti erin 3-0 (-16, -17, -26).

Varmaa on, että pelillisesti eikä tuloksellisestikaan samanlaista ”helppoa” kotivoittoa ole tulossa. Täysi iltapuhde on raadettava, jotta Jymy kerää pisteet kuopiolaisilta jälleen kotikentällään. Ylemmän jatkosarjan vierasottelussa Kuopiossa Puijo pesi Jymyn erävoitoin 3-1.

Puijo palasi kärkikahinoihin

Puijo palasi täksi kaudeksi kärkikahinoihin 1-sarjassa. Liigakarsinnoissa keväällä 2013 hienosti PislaPlokia vastaan taistellutta joukkuetta veikkailtiin myös viime kaudella kärkipeleihin 1-sarjassa, mutta toisin kävi. Kuopiolaisseura ajautui lopulta karsintasarjaan, kun tuolloin kevätkaudeksi kovia vahvistuksia hankkinut Alajärven Ankkurit ja Laihian Luja kiilasivat PuWon ohitse sarjataulukossa alemmassa jatkosarjassa ja pudotuspeleihin. Karsintasarjassa kuopiolaiset voittivat Mikkelin Passarit.

Tällä kaudella sarjataulukon häntäpää vaihtui taas kärkipääksi. Samalla Kuopiossa koettiin pelaajiston uusiutumista.

Nyt kuopiolaisten valmentaja Arttu Keräsellä on kasassa nuori, hyvin harjoitellut joukkue. Kuopiolaisten keski-ikä on vain 20 vuotta, ja päävalmentaja Keränen on vielä itsekin alle kolmenkymmenen. Tahtia nuoruuden kokemattomuus ei ole hidastanut, vaan syyskauden lohkovoitto todisti joukkueen taitotason ja tämän hetken sijoituskin sarjataulukossa hivelee savolaisten silmiä. Etenkin alkukauden lohkovoiton arvoa lisää se, että joukkue kärsi alkukaudesta useista loukkaantumisista. Puijon pelaajisto on saanut täten laajalla rintamalla kokemusta otteluista, ja tulos on syntynyt koko joukkueen voimin.

Kuopiolaisten luottopelaajia ovat monivuotinen passari Milla Hiekka, 23, ja liigakokemusta omaava libero Maiju Hiekka, 21.

Nuorisotähtikaartia edustaa vasta 18-vuotias yleispelaaja Nea Hämäläinen, joka kuuluu tyttöjen maajoukkueeseen ja on pelannut tällä kaudella myös Mestaruusliigassa tyttömaajoukkueen mukana. Samoin peräti 189 senttinen 17-vuotias keskitorjuja Milja Laatikainen on potentiaalinen tulevaisuuden huippupelaaja. Hän on ikäluokkansa yksi lupaavimmista keskitorjujista.

Seuraa häntä: Milja Laatikaisella riittää harvinaisen paljon mittaa suomalaiseksi naislentopalloilijaksi. 189 senttinen keskitorjuja on tulevaisuuden nimiä kotimaisessa naislentopallossa, mikäli kehitys jatkuu nousukiidossa.

Muuta: Joukkueiden päävalmentajien haastattelut 15 min ennen ottelun alkua. Ole ajoissa paikalla!

Sarjataulukko

Joukkue P 3 2 1 0 E P