Jymyn pitkä kotitaika särkyi

15.2.2015 klo 20:42

Jymy-kapteeni Tanja Eteläaho ja Jymy hävisivät kotisalissaan ensimmäisen kerran tällä kaudella.

Jymyn hurja kotitaika murtui sunnuntaina, kun Nice Team kaatoi jymyläiset suoraan erin 0-3. Kaikki on kuitenkin edelleen mahdollista sijoituksen osalta: Jymyn sija ratkeaa ylemmässä jatkosarjassa ensi viikonvaihteen Mesto-vierasottelun myötä. Se on joko toinen, kolmas tai neljäs.

Kaikki putket päättyvät aikanaan; niin myös Jymyn peräti yhdentoista pelin voitokas kotitaika. Jymyn päävalmentaja Kari Tuomela myönsi ennen ottelun alkua haastattelussa, että Jymyn kotitaika rikotaan ennemmin tai myöhemmin - viimeistään ensi kaudella. Jymy-käskijä muistutti, että jos sen on tällä kaudella pakosti särjettävä, niin sunnuntain viimeisessä ylemmän jatkosarjan runkosarjan kotiottelussa Nice Teamia vastaan olisi "otollisin hetki" eikä pudotuspeleissä.

Näin myös tapahtui. Nice Team onnistui takomaan taululle lukemat 0-3 (24-26, 15-25, 22-25) ja otti vierasvoiton Jymystä huikean keskihyökkäyspelaamisensa ansiosta. Nurmolaiset eivät saaneet vierailijan vastaanottopelaamista riittävästi vaikeutetuksi, jotta pelätty joensuulaiskeskihyökkäysuhka olisi saatu minimiin.

Keskipeli ratkaisi

Ottelun tähti oli Nice Teamin parhaana palkittu keskitorjuja Hanna Härkänen. Härkänen hallitsi verkkoaluetta läpi ottelun. Nice Teamin passari Anni-Leena Mäki-Valtari ruokki kuumaa keskipelaajansa lähes koko ajan, eikä jymyläistorjunta saanut otetta millään Härkäsestä.

Mäki-Valtari osoitti myös, miksi hänen nimensä oli jo ennen ottelua pantu Jymyn pelikirjassa punaisella merkille. Kokenut passari heitti aina paikan tullen toisesta kosketuksesta pallon jymyläispuolelle, joka yllätti nurmolaiset useita kertoja ottelun aikana. Näin hän pelasi jymyläistorjunnalle yhden hyökkäysuhan lisää torjuttavaksi ja avasi hyökkääjilleen parempia paikkoja.

Jymy ei toistanut syksyn nousua

Avauserässä joukkueet etenivät tasaisesti aina isoille pisteille asti. Nice Team sai yrittää kaksi kertaa katkaista erän ja onnistui lopulta toisella kerralla. Toisessa erässä Jymy joutui vaikeuksiin vastaanotoissa heti erän alussa Hanna Härkäsen syöttövuorolla. Läpi erän joensuulaiset hyökkäsivät keskeltä tehokkaasti, napsivat torjuntoja ja pelasivat tehokkaan tappavasti kapellimestarinsa Mäki-Valtarin johdolla. Jymylle täten selkeä tappio.

Pitkän erätauon jälkeen näytti siltä, että Jymy nousisi takaisin otteluun mukaan ja toistaisi syksyisen tekonsa nousta 0-2-tappioasemasta 3-2-kotivoittoon Nice Teamia vastaan. Jymy oli selkeässä pistejohdossa erän alussa. Pahat aloitussyötöt olivat myrkkyä Joensuulle. Kuitenkin Jymyn syötöt helpottuivat erän mittaan ja Nice Team kiri piste-eron kiinni Noora Taskisen ja Hanna Härkäsen syötöillä. Lopulta erä Joensuuhun Mäki-Valtarin ratkaisevilla hetkillä tekemillä jujuilla.

Viimeisessä ottelussa ratkaistaan sijoitus

Jymyn valmentaja Kari Tuomela myönsi, että parempi voitti sunnuntain koitoksessa.

- Pelasimme tänään heikosti. Se oli osaltaan heikon harjoitteluviikon lopputulos. Jo eilen Puijo-ottelussa tekeminen ei ollut samanlaista kuin aiemmin. Etenkin tänään heikko harjoitteluviikko korostui.

- Ensimmäisen erän olisi pitänyt voittaa, siinä oli momentum. Mäki-Valtari käytti mainiosti hyväkseen puolustuspelimme hetket, jolloin liberomme oli vaihdossa. Silloin hän heitteli toisesta kosketuksesta pallot kenttäämme.

Tuomela myönsi, että Nice Teamin keskipeliä ei saatu kuriin sunnuntaina.

- Kaikki tietävät, että joensuulaiset voittavat tai häviävät sen mukaan, kuinka keskipeli heiltä onnistuu. Tänään se oli torjuntoineen joka paikassa ja hyökkäyksineen tehokas.

Panoksia riittää Jymyn viimeiseen kamppailuun ylemmässä jatkosarjassa. Nurmo voi olla vielä toinen, kolmas tai neljäs. Kotietu on kuitenkin jo varma Jymylle puolivälieräsarjaan.

- Viimeinen ottelu ratkaisee sijoituksemme runkosarjassa. Kaikki on omissa käsissä. Voimme edelleen olla toinen ylemmässä jatkosarjassa. Kolmen pisteen voitolla toinen ja tappiolla neljäs. Kotietu on kuitenkin jo varmistettu ennen päätöskierrosta.

Päätöskierroksella vastaan asettuu Jymyn kanssa samoista sijoista pelaava Mesto. Mestonkin sijoitus voi olla mikä tahansa 2-4 välillä.

Palkitut

Julia Niemi, Nurmon Jymy

Hanna Härkänen, Nice Team (Joensuu)

Sarjataulukko

Linkin kautta: http://lentopallo.torneopal.fi/taso/sarja.php?turnaus=vb2014a&sarja=N1&lohko=3

Seuraava ottelu

Jymyn naiset pelaavat ylemmän jatkosarjan päätöskamppailun ensi sunnuntaina (22.2.) vieraillen Tampereella Meston kotisalissa. Tämän jälkeen käynnistyvät pudotuspelit. Jymy-Mesto-ottelun kulkua ja lopputuloksen voi kätevästi katsoa Yle:n teksti-tv:n sivulta 240.

Seuraava kotiottelu

Ensi viikonvaihteen jälkeen selviää pudotuspelien aikataulu, ja tällöin myös seuraavan kotiottelun ajankohta ja pudotuspelipari puolivälierissä.

Puolivälieräottelusarja tulee olla pelattuna sarjamääräysten mukaan 4. maaliskuuta mennessä. Näillä näkymin kotihallissa pelataan puolivälieräkamppailu siis 27.2-1.3-viikonvaihteessa. Puolivälierissä kaksi voittoa ottanut joukkue etenee välieriin.