Ennakko: Jymy haastajana välieräsarjaan Helsinki Volleyta vastaan

4.3.2015

Jymy-kapteeni Tanja Eteläahon merkitystä Jymylle ei voi korostaa liikaa välieräsarjassa Helsinki Volleyta vastaan.

Jymyn naiset pelaavat historiallisesti 1-sarjan välierissä. Vastustaja Helsinki Volley pudotti Jymyn viime vuonna pudotuspeleissä jatkosta. Jymy-luotsi Kari Tuomela povaakin revanssia nurmolaisille välieräsarjasta. Helsinki Volley lähtee suosikkina välieräpeleihin.

Pelit kovenevat, mutta niin myös panokset. Jymy taistelee finaalipaikasta ja myös paikasta liigakentille Helsinki Volleyta vastaan tulevana viikonloppuna 1-sarjan välierissä. Välieräsarjan voitolla nurmolaiset etenisivät 1-sarjan finaaleihin, mikä tarkoittaisi vähintään myös liigakarsintoja kevääksi jymyläisille. Finaalin voittaja saisi luvan anoa suoraa paikkaa liigakentille.

Ensiksi olisi kuitenkin kaadettava helsinkiläiset. Helsinki Volley voitti sekä syyskaudella oman lohkonsa että myös ylemmän jatkosarjan Jymyn tullessa neljänneksi. Vastustaja lähtee ennakkosuosikkina välieräsarjaan. Välieräpaikan hesalaiset lunastivat voittamalla Ankkurit kahdesti erin 3-0.

Päätä pensaaseen ei Jymyn kuitenkaan tarvitse laittaa: ylemmän jatkosarjan kamppailuissa nurmolaiset taistelivat voiton upeasti kotisalissaan erin 3-0 vastustajasta ja vieraskentälläkin pelattiin tiukasti erin 3-1 hesalaisten voittaessa. Pallo on pyöreä – kaikki on siis mahdollista tässä sarjassa.

- Tipuimme viime kaudella jatkosta pudotuspeleissä Helsinki Volleyta vastaan, ja nyt on revanssin paikka. Uskon, että meillä on kovempi halu jatkaa, povaa Jymyn valmentaja Kari Tuomela.

Vastustajalta löytyy leveyttä

Helsinki Volley on viime kausien jopa menestynein joukkue 1-sarjassa; vain mestaruus ja lopulta liiganousu puuttuvat pääkaupunkiseudulla naisten huippulentopalloon keskittyvältä seuralta. Viime vuonna tie päättyi juuri välierävaiheessa, ja nyt hesalaisten tavoite on edetä liigakentille asti voittaen 1-sarjan.

HEL Volley on joukkueena sopiva koostumus nuoruutta ja kokemusta, vaikka joukkueen keski-ikä onkin vasta 21 vuotta. Jokaiselle pelipaikalle on tarjolla laatua: sekä nuorempaa että kokeneempaa pelaajaa. Ainoastaan HEL Volleyn keskitorjujakolmikko, Katja Metsäkoivu (20v), Jenni Mäkinen (22v) ja Mira Järveläinen (22v), muodostuu täysin kahdenkymmenen ikävuoden paikkeilla olevista pelaajista.

- Vastustaja on tasainen joukkue, mistä ratkaisijoita löytyy joka rintamalta. Hyvällä taktisella pelillä onnistuimme kaatamaan heidät kotiottelussamme viimeksi, pohtii Tuomela.

Jymyn taktinen peli tarkoittaa nimenomaan syöttönurkkauksessa onnistumista ja sen jälkeen onnistuvan torjunta-puolustuspelin yhteensovittamista.

Helsinkiläisten pelin kulmakiviä on raamikas 18-vuotias yleispelaaja 184 senttinen Ella Eloranta. Viime kaudella Eloranta oli mukana LP Viestin mestaruusliigajoukkueessa ja voitti naisten Suomen mestaruuden.

Naisten pääsarjassa pelanneita pelaajia vierailijan riveissä on myös yleispelaaja-libero Heli Kakko (57 liigaottelua), keskitorjuja Mira Järveläinen (24), yleispelaaja-hakkuri Silke Niskala (56), libero Veera Salomäki (1). Joukkueen päävalmentaja Seppo Hoivala omaa peliuraltaan kokemusta 300 miesten liigaottelun ja 20 A-maaottelun verran.

Ratkaisut syöttönurkkauksesta - lisäerää ei kaivata

Jymyn pelin kulmakivi on ollut läpi kauden syöttöpeli, eikä sen merkitystä voi korostaa nytkään liikaa. Taktisesti Jymyn on onnistuttava syöttöpelissään ja ennen kaikkea myös vaikeusasteen on oltava syötöissä sitä luokkaa, että helsinkiläisten vastaanottopeli saadaan horjumaan tarpeeksi. Jymyn voitokkaasta Helsinki-kotiottelussa juuri syötöissä nurmolaiset tekivät suuren eron vierailijaan.

Kotipelit korostuvat ottelusarjassa molemmilla joukkueilla. Sekä Nurmo että Helsinki ovat vahvoja kotonaan. Vierasvoitto olisikin ensiarvoisen tärkeää molemmille joukkueille. Kumpikaan ei halua pelata lisäerää 15 pisteeseen.

Jymyn Tuomela korosti jo edellisessä puolivälieräsarjassa, että lisäerä on arpapeliä. Kaikki haluavat ratkaista jatkopaikan suoraan puhtailla otteluvoitoilla eikä lisäerällä. Toki avausosan häviäjälle ei lisäerään meno olisi harmi vaan mahdollisuus.

Kuinka pelataan?

Välierissä pelataan kaksi ottelua. Jos voitat tasataan joukkueiden kesken, lisäerä pelataan välittömästi toisen osaottelun päätteeksi. Sen voittanut joukkue etenee finaaleihin.

1-sarjan finaaleihin edenneet joukkueet ratkaisevat mestaruuden samanlaisella pelijärjestelmällä. Mestari saa oikeuden anoa paikkaa naisten Mestaruusliigaan ensi kaudeksi. Hävinnyt finaalijoukkue pelaa liigakarsintasarjan liigan viimeiseksi sijoittunutta joukkuetta, Pieksämäki Volley, vastaan paras viidestä pelijärjestelmällä.

Mikä HEL Volley? Helsingissä varsinainen juniorilentopallotyö tehdään muissa seuroissa, ja HEL Volley on naisten huippulentopalloon keskittyvä seura, johon junioreista parhaimmat pyritään samaan. Harvinaista on, että HEL Volleyn alla pelaa peräti kaksi joukkuetta naisten 1-sarjassa: HEL Volley A1 on seuran toinen joukkue, joka koostuu pääkaupunkiseudun A-tytöistä.

Seuraa häntä: Ella Eloranta, 18, debytoi jo viime kaudella Mestaruusliigassa. Tulevaisuuden pelinaiselta voi odottaa pitkää ja menestyksekästä pelaajauraa. Voittihan hän jo viime kaudella ensimmäisen naisten Suomen mestaruuden. HEL Volleyssa Eloranta on kasvamassa entistä isompiin saappaisiin. Hän onkin saanut vastuuta läpi kauden ja onnistunut.

Muuta: Molempien joukkueiden päävalmentajien haastattelut noin 15 minuuttia ennen ottelun alkua.

Naisten 1-sarjan välieräottelu
Nurmon Jymy - Helsinki Volley