Jymylle upea välierävoitto - finaalipaikka lähempänä kuin koskaan

7.3.2015

"Emme ole olleet koskaan näin lähellä finaaleja", Kari Tuomela hehkutti ottelun päätteeksi Jymyn upean voiton jälkeen.

Jymy otti avauskiinnityksen finaalipaikkaan kaatamalla Helsinki Volleyn upeasti erin 3 – 0 (25–21 , 25–19 , 25-23) kotisalissaan välieräsarjan avausosassa. Nurmolaiset pelasivat mainion ottelun jokaisella osa-alueella.

Nurmon Jymy avasi 1-sarjan välieräsarjan uskomattoman komealla kotivoitolla. Jymy pelasi joukkueena mainiosti yhteen, eikä helsinkiläisvieras saanut kotijoukkueen peliä kuriin millään osa-alueella. Jymyn vahvimmat osa-alueet olivat totutusti syöttöpelissä, mutta myös vastaanottopeli toimi mainiosti huikeaa kevättä pelaavan libero Pauliina Vilppolan johdolla.

Samoin Julia Niemen passityöskentely oli läpi ottelun mainiota. Hän tehtaili useita loistopaikkoja niin hakkuri Maja Potparalle kuin kapteeni Tanja Eteläaholle. Niemen syöttötyöskentely ja henkilökohtaiset ratkaisut olivat myös tärkeässä roolissa erien ratkaisuvaiheilla, mitkä kääntyivät Jymylle tiukkojen vaiheiden ja pallojen jälkeen.

Potpara tehokkain upealla pelillä

Jymy teki ottelussa paljon virheitä. Syöttöpelissä joukkue otti välillä riskiäkin, mikä selittää osaltaan suuren virhemäärän, 33 virhettä kolmeen erään. Kuitenkin vaikeiden aloitussyöttöjen ja niiden myötä tulleiden ässien (9kpl koko ottelussa) ja helsinkiläisten pelinrakentelun vaikeuttamisen myötä Jymyn virhemäärän voi antaa anteeksi.

Hakkuri Maja Potpara oli Jymyn tehokkain 19 pisteellä, mutta vahvan taustatuen antoi myös Eteläaho 14 pisteellä. Pauliina Vilppola pelasi liberopelissä totutun vahvasti mahdollistaen Jymyn passari Niemelle hyvät pelinrakentelupaikat. Julia Niemi teki passariksi upeat 7 pistettä kolmeen erään, joista neljä ässällä. Vierailijalta onnistuja oli passari Sari Tauriainen, joka myös palkittiin parhaimpana joukkueesta.

Erot joukkueiden välillä olivat pienet, eikä puhdas 3-0-voitto ollut missään nimessä kirkossa kuulutettu Jymylle. Ratkaisupaikoissa kuitenkin kotijoukkue oli kovempi kuin vierailija. Ratkaisijoita olivat niin Potpara, Eteläaho kuin myös passari Niemi.

Tuomela: Meillä on nyt sauma

Jymyn valmentaja Kari Tuomela oli ottelun jälkeen enemmän kuin tyytyväinen.

- Olihan tämä meiltä mahtava ottelu. Koko joukkue pelasi hyvin. Maja Potpara on sellainen hakkuri, jota muilla joukkueilla ei ole.

- Vilppola liberona ja Niemi passarina ovat myös niin mainiossa kunnossa, että en voi kehua heitä liikaa. Jokaisen peliroolimme pelaaja on kasvanut kauden aikana isompaan rooliin.

Tuomelan mukaan Jymyllä on nyt mainio sauma finaaleihin. Huomenna joukkueet kohtaavat uudelleen Helsingissä.

- Pudotuspelilentopalloa tämä on parhaimmillaan. Molemmat joukkueet pelasivat tänään hyvin. Meillä on nyt sauma. Kävi miten kävi, niin toivon, että samanlaisia hienoja otteluja ja tapahtumia nähdään myös jatkossa täällä, Tuomela päätti.

Huomenna ottelusarja jatkuu Helsingissä. Jos Jymy voittaa Helsinki Volleyn huomenna varsinaisessa ottelussa, Nurmo on finaalissa. Jos taas Helsinki voittaa varsinaisen ottelun, ottelun päätteeksi pelataan välittömästi lisäerä 15 pisteeseen. Sen voittaja etenee finaaleihin.

Toisessa välieräsarjassa Mesto otti vierasvoiton Puijosta erin 2-3.

Palkitut

Maja Potpara, Nurmon Jymy

Sari Tauriainen, Helsinki Volley

Seuraava ottelu

Välieräsarja jatkuu huomenna (su 8.3.) klo 15:00 alkaen Helsingissä Helsinki Volleyn kotisalissa. Ottelun kulkua ja lopputuloksen voit seurata Ylen teksti-tv:n sivulta 240.