Kuortane taipui erin 3-0 - Jymy palasi sarjakärkeen

8.11.2015 klo 22:00

Jymy-kapteeni Tanja Eteläahon syöttövuoro käänsi Jymyllle ottelun kolmannen erän ja koko ottelun.

Jymy lunasti sarjan piikkipaikan takaisin kotivoitolla kärkipaikkaa vajaan vuorokauden hallussaan pitäneestä Kuortaneesta.

Eilen Jyväslentis-voitollaan 1-sarjan lohko 1:n kärkipaikan napannut Kuortane sai pitää piikkipaikkaa hallussaan vain runsaan vuorokauden. Kuortaneen Lentopalloliiton valmennuskeskuksen joukkue (ts. tyttöjen maajoukkue) taipui sunnuntaina Jymylle kärkiottelussa puhtaasti erin 3-0 (25-21, 25-21, 25-23).

- Olemme kohdanneet nyt kaikki tämän lohkon joukkueet, ja täytyy sanoa, että Kuortane on ollut kaikista kovin vastustaja. Tänään pelasimme kauden parhaan pelimme, Jymyn valmentaja Kari Tuomela tuumasi ottelun tyytyväisenä.

- Jymy on tasaisuudellaan ehdottomasti paras näkemistäni lohkon vastustajista, mietti taas Kuortaneen valmentaja Tapio "Tase" Kangasniemi, joka on myös naisten lentopallomaajoukkueen päävalmentaja.

Sunnuntain kärkikamppailu alkoi tasaisissa merkeissä. Kuortane oli kamppailun alkuhetket hieman terävämpi, ja etenkin vierailijan keskipeli oli tehokasta Yasmine Madsenin johdolla. Avauserä kääntyi Jymylle kotijoukkueen tappioasemassa (12-16) otetun aikalisän jälkeen. Hakkuri Maja Potparan syöttövuorolla Jymy otti pisteron kiinni ja kentälle vaihdettu yleispelaaja Jemina Laitila toi lisävirtaa Jymyn peliin. Erä eteni Jymyn tahdissa aina päätyyn asti.

Kauden kolmannen ottelunsa vasta pelannut kapteeni Tanja Eteläaho ja Potpara löivät selkeästi Jymyn tahdissa edenneessä kamppailun toisessa erässä tehokkaasti laidoilta ja vastaavasti torjuntapelissä Jymyn keskitorjujakaksikko Alestalo-Harju onnistuivat vaimentamaan vierailijan tehokkaan hyökkäyspelin.

Kangasniemi haki erän aikana toimivaa seitsikkoa lukuisilla vaihdoilla, mutta yksittäisiä onnistuneita suorituksia ei seurannut erän päätöshetkiä lukuun ottamatta laajaa pistesumaa Kuortaneelle. Erä täten Jymylle 25-21.

Kuortaneen Vilma Ruuska oli nousta ottelun yksinäiseksi tähdeksi kolmannen erän upeilla laitahyökkäyksillään. Parhaimmillaan Ruuska takoi Kuortaneelle neljästi peräkkäin pisteitä 4-paikalta. Jymy ei saanut Ruuskaa milään kuriin koko erän aikana.

Kotijoukkueen aikalisä tilanteessa 20-23, ja pian siitä syöttönurkkaukseen astelleen Eteläahon viiden pisteen syöttöputki (kaksi ässää) ja Julia Niemen juonikas passipeli veivät Kuortaneelta kuitenkin sen käsissä olleen erävoiton luvuin 25-23. Kuortane ei onnistunut saamaan Eteläahon syöttöputkea katki edes aikalisän tuomalla lisämiettimisajalla, vaan Eteläaho päätti ottelun ässään.

Kuortane haastoi Jymyn toden teolla ottelun avaus- ja päätöserässä, mutta ratkaisuhetkillä joukkueen pelivire hiipui.

- Vaikeissa ja haastavissa tilanteissa nuorilta pelaajilta puuttuu vielä tarvittava kovuus, eikä yksittäisiä vastuunkantajia nouse tarvittaessa esiin. Vie usein vuosia, että pelaaja omaksuu tällaisia ominaisuuksia, joiden myötä hän pystyy viemään joukkueen erävoittoon kantamalla ryhmää yksilönä. Tämänlaista pelaajaa olisimme kaivanneet tänään ottelun ratkaisuhetkillä, Tase Kangasniemi harmitteli Kuortaneen pelivireen katkeamista erien ratkaisuvaiheissa.

- Etta-pelin jälkeen (1-3 kotitappio) pidimme pitkän palaverin, jossa ottelussa epäonnistuneet osa-alueet käytiin läpi. Tänään sekä vastaanotto että syöttöpeli oli sitä luokkaa, jolla noin kovan joukkueen kuin Kuortane voi ylipäänsä voittaa. Teimme roiman korjausliikkeen parin viikon takaisesta Etta-ottelusta, Kari Tuomela kiitteli.

Pudotuspelikamppailun tiimoilta Kuortane-voitto oli Jymylle äärimmäisen arvokas. Edelliskausista poiketen myös Kuortaneen valmennuskeskuksen joukkue jatkaa pelejään myös pudotuspeleissä yltäessään niihin. Täten viimevuosilta tuttu jättäytyminen ratkaisuotteluista -systeemi ei ole käytössä enää tällä kaudella.

- Viisi joukkuetta (Jymy, Kuortane, Nice Team, Puijo ja Etta) taistelevat nyt erittäin tiukasti paikasta jatkopeleihin. Ehdottomasti tämän päivän voitto oli elintärkeä, Tuomela iloitsi.

Parhaat pelaajat

- Julia Niemi, Jymy