Liigakarsinnan ennakko: Hopeisella Jymyllä vastassa Pieksämäki Volley

22.3.2016

Liigakarsinnat Pieksämäki Volleyta vastaan alkavat keskiviikkona. Perjantaina pelataan Nurmossa.

Nurmon Jymyn lentopallohistorian ensimmäiset 1-sarjamitalit ovat hopeiset. Kauden päätavoite on kuitenkin vielä edessä. Pieksämäki Volley on liiganousun tiellä.

Kuopion Puijo Wolley vei 1-sarjan mestaruuden ansaitusti. Jo ennen finaalisarjaa pelin henki oli selvä: ilman vierasvoittoa nurmolaiset kultajuhlat jäisivät pitämättä. Tuo voitto jäi ottamatta. Käteen jäi seurahistorian ensimmäinen 1-sarjamitali sekä itseluottamukselle tärkeä toisen finaaliottelun voitto.

Liigakarsinnoissa pelin henki ei Jymyn kannalta muutu. Kotivoitot eivät riitä nousuun. Vähintään yksi vierasvoitto on kyettävä ottamaan Pieksämäeltä. Paikka pääsarjassa irtoaa kolmella voitolla.

Vastustaja Pieksämäki Volley joutui myöntämään karsintapaikkansa vasta Mestaruusliigan päätöskierrosten aikana. Liigan hännille juuttunut Mesto tiesi kohtalonsa jo hyvissä ajoin ennen kevättä. Pieksämäellä taisteltiin viime metreille asti suorasta säilymisestä.

Pieksämäki Volleyn päävalmentaja on Mestaruusliigan ainoa naisvalmentaja Satu Natunen. 92 A-maaottelua passarina, 392 liigaottelua, viisi Suomen mestaruutta ja cup-kultaa sekä kaksi Ranskan liigan pronssia ammattilaisena La Rochettessa voittanut Natunen vei aikoinaan kotikaupunkinsa lentopalloylpeyden seurahistorian ainoaan SM-kultaan kaudella 2003–2004.

Nyt tehtävänä on uusia liigapaikka – jälleen kerran. Myös viime kaudella Pieksämäki taisteli säilymistä vastaan. Karsintasarjassa joukkue antoi vain kaksi erää Helsinki Volleylle ja vei sarjan otteluvoitoin 3-0. Tuosta joukkueesta Pieksämäelle on jäljellä viisi pelaajaa. Valmentajaksi vaihtui täksi kaudeksi Natunen.

Lopputulos on monikansallinen sikermä. Lukuun ottamatta kokenutta serbi keskitorjuja Nikolina Alteria menivät ulkomaalaispelaajat vaihtoon. Mestaruusliigan pistepörssin 9. sijoittunut serbihakkuri Ivana Bulajici, venäläinen yleispelaaja Yana Shevchuk ja virolainen keskitorjuja Elise Hollas ovat seuran muut kansainväliset vahvistukset.

Vuoden 2008 pistepörssin voittaja Alter oli takavuosina liigakenttien yksi parhaimmista pelaajista. Nyt 34-vuotias konkari tuo kentälle ennen kaikkea kokemusta.

Liigakarsintojen ottelutahti on tiivis, mikä kieltämättä suosii molemmissa karsintapareissa liigajoukkuetta. 1-sarjan finalistit aloittavat karsintapelit, kun finaalisarjan päätöksestä on ehtinyt kulua vasta kolme päivää. Vastaavasti liigan karsintajoukkueilla on takanaan vapaa viikonloppu.

Ammattimaisesti harjoittelevat pääsarjajoukkueet ovat tottuneet myös tiiviiseen ottelutahtiin. Arkipelit ovat tuttua kauraa.

Kuten sanottu, kausi on vielä kesken. Nurmolaisyleisö on tukenut Jymyä mainiosti läpi kauden. Ja edelleen tuki on tarpeen.

Seuraavan kerran taianomaista kotisalin virettä koetellaan tulevana perjantaina. Vain voitto kelpaa. Tulos tai ulos, liigakarsintojen henki on selvä.

Liigakarsinnan pelipäivät ja kellonajat

ke 23.3. klo 19.30 Pieksämäki - Jymy, Pieksämäen Urheilutalo