Jymyn upea taistelu ei riittänyt

25.3.2016

Jymy osoitti kykenevänsä haastamaan Pieksämäen.

Nurmon Jymy haastoi Pieksämäki Volleyn tosissaan liigakarsinnan toisessa ottelussa perjantaina, mutta taipui erin 1-3 (15-25, 27-29, 25-19, 22-25). Pieksämäki otti liigakarsintasarjan toisen voittonsa ja voi maanantaina varmistaa säilymisensä Mestaruusliigassa.

Vaiherikas kamppailu olisi voinut kääntyä myös Jymylle. Jymy oli jo viemässä ottelua viidenteen erään, mutta kotijoukkueen rotaatiovirhe pyöräytti neljännen erän vierailijalle.

Jymy oli siirtynyt 18-19 tappioasemasta kahden pisteen johtoasemaan, ja 4. erä näytti kääntyvän nurmolaisille.

Jymyn rotaatio oli kuitenkin virheellinen. Syöttövuorossa olleen Emmi Riikilän sijasta syöttäjänä olisi tullut olla passari Julia Niemi.

- Säännöt ovat selvät. Kaikki pisteet, jotka ovat hankittu väärän pelaajan syöttövuorolla, mitätöidään ja syöttövuoro siirtyy vastustajalle sekä piste, ottelun verkkotuomari Heikki Uusi-Pohjola selvensi lehdistötilaisuudessa.

Pieksämäen 19-21 tappioasema vaihtui 19-20 johdoksi. Jymy ei saanut peliään enää kasaan reilun kymmenen minuuttia kestäneen polemiikin jälkeen, ja Pieksämäki korjasi erä- ja otteluvoiton.

Molemmille joukkueille kirjattiin ottelun aikana harvinaisen paljon rotaatiovirheitä. Ottelun tuomarikaksikko, Hautala-Uusi-Pohjola, totesikin kamppailun olleen poikkeuksellisen vaiherikas myös tuomareiden silmin.

Avauserän Jymyn vastaanottovaikeuksien jälkeen peli oli lentopalloviihdettä parhaimmillaan. Pitkät pallorallit sisälsivät näyttäviä kenttäpuolustuksia, taidokkaita hyökkäysratkaisuja sekä hiukan onneakin vaihdellen kummankin joukkueen iloksi.

Katsojan silmin ja Jymy-valmentaja Kari Tuomelankin sanomana vastaavilla peliotteilla Jymyllä olisi ollut sanottavansa kuluneen kauden Mestaruusliigassa.

Ottelun ja ehkä koko liigakarsintasarjan kannalta ratkaisevimmat hetket koettiin edellä mainitun 4. erän rotaatiokiistassa ja toisen erän jatkopalloissa, joissa Jymy kesti useita eräpalloja.

Lopulta kuitenkin PiVon kokeneen Nikolina Alterin sekä Riikkaliisa Kärkkäisen onnistumiset olivat liikaa.

Jymyn hakkuri Maja Potpara takoi kentän isoimman pistelukeman, 22/+14. Yleispelaaja Tanja Eteläaho oli totutusti Jymyn toiseksi tehokkain, 19/+14.

Pieksämäen keskitorjujakaksikko Alter-Hollas jatkoivat keskiviikosta vahvoja otteitaan tehden yhteensä tehot 32/+29. Yleispelaaja Riikkaliisa Kärkkäinen pelasi yhden kauden parhaimmista otteluistaan, 18/+10.

Satu Natunen, Pieksämäen päävalmentaja:

- Tämänkaltaista Jymyä vastaan olimme valmistautuneet pelaamaan jo keskiviikkona Pieksämäellä. Tuolloin Jymyn pelivirettä laski yo-kirjoituksista aiheutunut tiukka aikataulu.

- Jymyn kuviopelaaminen on mielenkiintoista. Mestaruusliigassa kukaan joukkue ei pelaa samalla lailla.

- Kävelemällä ei voi voittaa. Mitään ei ole vielä voitettu. Yksi (voitto) vielä puuttuu.

Nikolina Alter, Pieksämäen palkittu:

- Jouduimme tekemään valtavan määrän töitä tänään voiton eteen. Osasimme odottaa, että Nurmo pelaa tänään aivan eri tavalla kotiyleisönsä edessä kuin avausottelussa.

- Jymy oli kaikilla osa-alueilla parempi kuin viime keskiviikkona. Vastaavasti meidän on parannettava peliämme seuraavaan otteluun.

Tanja Eteläaho, Jymyn palkittu:

- Kykenimme antamaan tänään kunnon vastuksen ja paineen Pieksämäki Volleylle. Vastaanottopeli toimi, minkä myötä saimme hyödynnettyä vahvuuksiamme eli kuviorikasta hyökkäyspeliä.

- Näytimme, että kuulumme näihin peleihin. Lähtökohdat maanantain otteluun ovat hyvät tämän ottelun jälkeen, vaikka hävisimme.

Kari Tuomela, Jymyn päävalmentaja:

- Teimme tänään toisesta erästä lähtien sitä mitä olemme tehneet koko kauden aikana. Tämä ottelu osoitti, että kuulumme näihin peleihin. Pieksämäen ulkomaalaiset tekivät ratkaisevan erän tärkeillä hetkillä. Meidän kokemattomuus näkyi, kun eriä olisi pitänyt ratkaista.

- Ihmettelen, kuinka Pieksämäki voi karsia liigapaikastaan. Kuortaneella kauden aikana olen nähnyt pelaavan paljon heikompia liigajoukkueita kuin Pieksämäki.

Jymy: Potpara 22/+14, Eteläaho 19/+14, Riikilä 8/-1
Pieksämäki: Bulajic 18/+8, Kärkkäinen 18/+10, Alter 17/+16