Fysio2000 mukaan JymyLentis-tiimiin

12.12.2016

Timo Tuuri esittelee Fysio2000:n Seinäjoen Työväenkadulla sijaitsevien tilojen laitteita. Tilat löytyvät myös Ilmajoelta ja Sorsanpesältä.

JymyLentiksen tuoreimmalle tukijalle urheilijoiden elämä niin iloineen kuin suruineenkin on tuttua ihan omasta arjestakin. Annetaan yrittäjän, fysioterapeutti Timo Tuurin Fysio2000:sta kertoa:

• Työyhteisömme jäsenistä kymmenellä on taustaa SM-tason urheilusta. On pesäpalloilijoita, säbän pelaajia, hiihtäjiä, jalkapalloilijoita. Urheilu-ura antaa pohjan, ja kun useimmat ovat vielä koulutukseltaan fysioterapeutteja, oli luontevaa keskittyä urheilufysioterapiaan, itse painin SM-mitaleita aktiivivuosinaan vääntänyt Tuuri kertoo.

Lentopalloilijoita ei Tuurin tiimissä kuitenkaan ole, ja hän tunnustaakin, ettei ole koskaan käynyt katsomassa aikuisten lentismatsia. Lajiin hän on tutustunut lähinnä yrityksessä mukana olevan vaimonsa Tuija Tuurin veljen vetämien Jalaksen D-tyttöjen kautta, jotka käyvät fysiikkatreeneissä Fysio2000:n salilla.

• Seurasin tyttöjen treenejä, ja olin yllättynyt lajin laajuudesta, Tuuri myöntää.

Jymystä ja jymyläisistä Tuurille tulee ensimmäisenä mieleen seuran vahva talkootoiminta. Ensi kevään perinteinen lentisturnaus on yksi osoitus siitä, ja siellä myös Fysio2000 on nyt ensimmäistä kertaa mukana.

-Sopimuskumppanina Jymyn lentopallo on mielenkiintoinen, Tuuri sanoo.

Fysio2000 tarjoaa joukkueille kuukausikorttia, jonka hinta on pienimmillään vain kahdeksan euroa osallistujalta. Näin siinä tapauksessa, että osallistuvassa ryhmässä on mukana vähintään 20 henkilöä. Kymmenen treenaajan ryhmä maksaa kuukausikortistaan 15 euroa.

• Hinta on vedetty niin alas kuin mahdollista, jotta saadaan kunnon ryhmiä, Tuuri selventää.

Tuliterät laitteet

Salitreenin aloittamista Tuuri suosittelee noin 12-vuotiaana. Matkaan lähdetään oman kehon painolla, vaikka hän naurahtaakin tietävänsä, että etenkin pojille se voi olla vaikeaa.

-Kasvun tuomat haasteet pitää ottaa huomioon, ja siitä syystä onkin tärkeää, että fysioterapeutti on mukana tekemässä ohjelmaa, ja aluksi myös valvomassa, että liikkeet tehdään oikein, Tuuri huomauttaa.

Fysio2000 tarjoaa harjoitteluun Kokkolassa valmistetut, uutuuttaan kiiltävät laitteet, jotka sopivat Tuurin mukaan erityisen hyvin niin nuorille kuin ikäihmisillekin. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, eikä vastuksiakaan tarvitse enää vaihtaa rautatappeja edestakaisin siirtelemällä.

Työväenkadulla Seinäjoen keskustassa sijaitsevista tiloista löytyy perinteisten laitteiden lisäksi myös painisaleilta tutuksi tullut molskialusta monipuolisine treenausvälineineen.

Lentopalloilijoiden kanssa Tuuri panostaisi erityisesti liikkuvuuteen, kimmoisuuteen ja räjähtävään voimaan. Nuorilla pelaajilla myös selkä on lujilla, mikä tarkoittaa syvien lihasten aktiivista treenaamista.

• Nilkat, polvet ja olkapäät ovat lajissa kovilla. Myös sormien vahvistaminen on tärkeää, se suojelee vammoilta, hän sanoo.

Ja jos vammoja kaikesta huolimatta tulee, tarjoaa Fysio2000 apunsa kuntoutumiseen. Fysioterapian tukena on mahdollisuus myös vielä suhteellisen harvinaiseen paineaaltohoitoon, jolla pystytään auttamaan muun muassa akillesjänteen kiputiloista, penikkataudista, tenniskyynärpäästä tai faskiitista kärsiviä.