A-tytöille suomenmestaruus!

1.5.2017

Jymyn A-tyttöjen pitkä kausi sai arvoisensa päätöksen ja pelaajien kaulaan ripustettiin kultaiset SM-mitalit.
Allekirjoittaneen pitkähkön valmennusuran tasaisin joukkue pelasi tasonmittari- ja poolivaiheessa yhteensä 18 ottelua voittaen niistä 15. Poolivaiheet aloitettiin Rovaniemellä, jossa olimme matkassa "oman kylän tytöillä" voittaen mm. tulevat himmeimmät SM-mitalistit, Rovaniemen ja Rantaperkiön. Pooliturnauksissa mukana matkassa oli Kuortaneen tyttöjä vaihtelevalla määrällä ja kokoonpanot elivät varsin runsaasti.
Valmistavat viikot harjoittelimme Kuortaneella ja Nurmossa ja viimeisellä viikolla saimme Rovaniemellä passejaan jaelleen Toivolan Matin mukaan remmiin. Matti veti tytöille yhden "Perpo-treenin" ja meikäläinen sai ensi kertaa tällä kaudella "koomailla" ja patsastella salissa sukkasillaan ilman treenien vetovastuuta.
Viimeinen kenraaliharjoitus keskityttiin purkupassien virheettömään hoitamiseen ja joukkue viritettiin finaalikuntoon.
Turnauksen avaus olikin varsin tyrmäävä. Ploki taipui 25-11, 25-16 ja omat virheet erissä 4 ja 5, vastaanotto 68% ja keskareille 11 hyökkäyspistettä, joista 7 "Nortti" Norrbackalle.
Toisessa ottelussa WoVo sai avauserässä iskemäämme shokkihoitoa ja erä meille 25-8. Toisessa erässä tahtimme hieman hiipui, mutta lukemin 25-22 varmistimme alkusarjan lohkovoiton. Omia virheitä eriin 2 ja 4!! Frusen, sanois närpiöläinen.
Kolmannessa ja viimeisessä alkulohkon pelissä kisaemännät olivat tiukassa paikassa. 2-0 -voitolla joukkue olisi edennyt mitalipeleihin. Tällä kertaa laihialaisten taito ei kuitenkaan riittänyt, vaan peli kirjattiin meille erävoitoin 25-18 ja 25-19. Virheet (kun näitä nyt on aloitettu kirjailemaan) eriin 6 ja 5. Ässiä joukkueellemme peräti 12 kpl vastustajan jäätyä kahteen, joten vo:kin oli jälleen kohdillaan.
Välieräottelussa vastassa Puma Volley stadista. Ottelu alkutahdit olivat meille suotuisat ja tilanne oli parhaimmillan jo 16-8. Tämän jälkeen askelmerkkimme sekosivat ja seuraavat 18 pistettä kirjattiin Pumalle luvuin 14-4.  Heikompaan hetkeenkin olimme toki valmistautuneet ja loppuerä uskallettiin pelata rohkeasti ja erä kääntyi eduksemme jatkopalloilla 26-24. Toisen erän alkuvaiheessa olimme myös kuskin paikalla, mutta erän puolivälin jälkeen Puman tytöt kampesivat keulille. Venessa "Tata" Loukosen rohkeiden syöttö- ja hyökkäysratkaisujen myötä erä päättyi kuitenkin jälleen jatkopalloilla meille, nyt lukemin 28-26. Virheet nyt 7 ja 13. Ässät meille 3-1, vastaanotto 65 % - 50 % ja hyökkäysprosentti 33 % - 31 %, joten pykälän verran olimme tilastollisestikin vastustajaamme edellä.
Finaalissa vastaamme asettui jälleen WoVo. Vastaanottopaine heitettiin joukkueen työmyyrälle Kososen Jessicalle unohtamatta joukkueen liberoa. Vankasti laitahyökkäyksiin perustuva WoVon peli pyrittiin kaapittamaan hitusen ennakoidenkin. Ottelu eteni pari erää äärettömän tasaisesti. WoVon torjunta vaimensi pari erää laitahyökkäyksemme hyvin ja oma torjuntamme ei saanut "isoja koppeja" tavoitteidemme mukaan. Ratkaisevaan erään lähdimme varsin päättäväisesti, nyt lyödään kauden paras Flow päälle ja päätetään peli ja kausi tyylillä. Kas kummaa, niin kävikin. Joukkueemme kapteenin Kasperin Petran kuuden pisteen syöttöputki, WoVon torjunnan ohittavat jyrkemmät viistot, tsekit, peipit ja pari kunnon torjuntakaapitusta toivat taululle lukemat 15-3 ja kaulaan kultaiset lätkät.
Turnauksen all starsiin valittiin joukkueestamme Emmi, Tata, Annika ja Iina. Kaikki muutkin pelaajamme toki täyttivät tähtipelaajien kriteerit.

Iso kiitos kaikille joukkueemme hienoille pelaajille, vankalle tukijoukollemme ja tietysti mainiolle seurallemme, joka luo puitteet puheenjohtajamme Katan johdolla laadukkaaseen, laajaan ja hyvähenkiseen harrastamiseen.
Kiitokset myös menneen kauden kaikille vastustajillemme ja onnittelut mitalisteille Rovaniemelle ja Tampereelle!

Tattis!

Kuvia turnauksesta ja koko kaudesta löytyy galleriastamme tästä.

Lopputurnaustulokset löytyvät puolestaan tästä

-mh-