Otteluennakko JyLe-Jymy 14.10.2018

12.10.2018

Jymy Jyväskylään pisteidenmetsästykseen uutta-vanhaa vastustajaa vastaan

Sunnuntaina 14.10. Jymy matkustaa Jyväslentiksen vieraaksi legendaariseen Viitaniemen D-saliin, jossa aiemmin pesäänsä on pitänyt LiikunnanRiemun ’Kotkat’. Kyseessä on historian ensimmäinen Jymyn ja Jylen välinen ottelu, mutta tuttuja kasvoja verkon takaa löytyy aiemmilta vuosilta. JyLen runko muistuttaa uhkaavasti viime vuotista Liikunnan Riemun joukkuetta. Nimet Jaakko Aninko, Matti Pöntinen, Tino&Tiitus Vuori, Arttu Perello, Jani Liski… ovat meille varsin tuttuja jo aiemmilta kausilta- pitkältäkin ajalta.

Muutama sana Jyväslentiksestä: pitkä matka on kuljettu Tenhus-Juhan haaveesta Jyväskyläläisestä juniorijoukkueesta vuodelta 2003 tähän päivään! Vuonna 2006 Jyväslentis näki päivänvalon ensimmäisten juniorijoukkueiden toimesta. Sen jälkeen seuraa on kehitetty systemaattisesti panostaen vahvasti sekä valmennukseen, seuran taustoihin kuin itse lajiin. Jyväskylän rooli suomalaisen urheilun kehittämisen keskiönä (esim Liikuntatieteellisen tiedekunnan muodossa) näkyy myös JyLen tavassa toimia. Tästäkin syystä johtuen seura on kehittynyt yhdeksi suomalaisen lentopallon vahvoista juniorikasvattajista. Tuttuja nimiä meille kaikille lienevät mm. liigakentillä pelaavat Saara Holm, Lotta Piesanen, Suvi Kokkonen … Juniorijoukkueita löytyy F- junioreista A-junioreihin. Täydestä ’suorasta’ taitaa puuttua ainoastaan tänä vuonna A-pojat. Ja nyt siis tänä kautena Jylellä edustus myös miesten sarjoissa – sekä 1-sarjassa että 2-sarjassa. Loistava lisä junioreiden pelaajapolkuun! Hattu pois päästä  - todella hienoa lentopallotyötä myös Jyväskylässä.

Mutta sunnuntaina ’hattu pysyy päässä’: Jymyn aikeissa on marssia sunnuntaina JyLen kotiareenalle ns. kengät jalassa olohuoneeseen, lakki syvällä päässä ja tippaakaan ylimääräistä respectiä vastustajalle antaen. Kauden alun kova nelikkö (TUTO, LeKi, Isku ja Hurmos) on kohdattu, omaa peliä on haettu uomiin ja nyt on paikka startata kausi tosissaan. Kummallakin joukkueella on kauden alusta vain yksi voitto, joten pisteitä kaivataan kummallakin puolen verkkoa. Tähän asti kohdatuista joukkueista löytyy vain yksi kummankin kohtaama joukkue eli Joensuun Hurmos. Tasapuolinen ’kolme-munakoiso pataan’ ei anna kummallekaan joukkueelle ennakkosuosikin viittaa kannettavaksi. Odotettavissa takuulla mielenkiintoinen ja kovatasoinen koitos.

Jymyn lähtökohdat peliin: alla voitto-tappio viikonloppu (voitto NaPasta, tappio Hurmokselle) ja lupaavasti alkanut treeniviikko. Tuomisina viime viikonlopusta on voittamisen opettelun lisäksi 2 erää hyvää vääntöä Hurmoksen kanssa sekä muutama ’nuoret toivot’-osaston pelaajan sisäänajo viikonlopun aikana (tässä kohtaa ei tarkoiteta Timoa vaan joukkueen 16-17 vuotiaita pelimiehiä). Viime viikonloppu osoitti vastaanottopelin toimivan tiukemmassakin syötössä ja hyökkäyspäähän löytyi uusia ratkaisijoita kolmikon Mäntylä-Saviaro-Krljic ollessa huilivuorossa. Ketä kehiin sunnuntaina? Siinäpä positiivinen pulma Slobolle ratkaistavaksi!