A-pojat ensimmäisessä pooliturnauksessaan Vantaalla

5.11.2018

A-junioreiden 6 viikon odotus tasoturnauksista ensimmäiseen pooliturnaukseen on vihdoin ohi ja kauden pelit on saatu ihan oikeasti käyntiin. Jymyn A-pojat matkustivat B-poolin turnaukseen Vantaalle lauantaina 3.11.. Lähimpänä (!!) vierasjoukkueena saatiin aloittaa turnaus kotijoukkuetta vastaan ilman minkäänlaista näkemystä tämän vuoden B-poolin tasosta. Isäntäjoukkue KeiKan lisäksi lohkossa oli PuWo Kuopiosta ja NaPa Rovaniemeltä.

Ensimmäinen peli KeiKaa vastaan oli todellista kauden käynnistelyä. Kolme erää oli aikasmoista pelailua ja tuntuman hakemista. Oikean, kurinalaisen lentopallon kanssa asialla ei juurikaan ollut tekemistä vaan enemmän tuntui ilmassa olevan kesän biitsi-höntsäilyjen jatko. KeiKa vei ensimmäisen erän 25-19 hyvällä syötöllä ja vahvalla jatkopallopelaamisella. Jymyn torjunta oli vielä bussissa matkalla kohti Vantaata eikä ehtinyt tähän erään (eikä koko peliinkään) mukaan. Koko erä oli ’nelosen erä’ eli vastaanotto-% oli 40, hyökkäyksen tehot 40 ja syötön teho 40.  Toisessa erässä Jymyn syöttö pelasti erän ja sillä päästiin edes vähän mukaan peliin. Toinen erä 25-19 Jymylle. Kolmanteen erään lähdettiin teemalla ’Lyhyt erä, nyt tarkasti’. Ei mennyt ihan niin kuin suunniteltiin: 9 suoraa omaa virhettä lyhyeen erään ja erä 15-8 Keikalle. 2-1 tappio niskassa pukukoppiin miettimään avauspelin ilmettä.

Ensimmäisen ottelun pääteema jäi pelissä kokonaan toteuttamatta ja lisäksi torjunta-puolustus oli olematonta. Valmentaja taisi kyseenalaistaa torjunnan tason (yhdistettynä huonoon puolustamiseen) B-poolin pelien tasoiseksi.

Toisessa pelissä vastaan asettui PuWo, joka on ollut Jymylle kahtena viime vuonna melkeinpä ylitsepääsemätön vastustaja. Joukkueen käyttöohjeissa oleva ’ravistettava ennen käyttöä / skaka före anvädning’ näytti jälleen toimineen ja joukkue heräsi peliin. Peli oli täysin Jymyn hallinnassa: hyvällä syötöllä päästiin ohjaamaan vastustajan hyökkäystä ja tämän seurauksena ottelussa otettiin 12 suoraa torjuntapistettä. Lisäksi pakotettiin vastustaja tekemään ennätysmäärään hyökkäyspään virheitä. Peli Jymylle 2-0 (25-11, 25-19). Näytettiinpä ’pitkää nenää’ valmentajalle ja hänen taukokommenteilleen…

Pelit menivät päivän aikaan sopivasti ristiin, joten viimeiseen peliin riitti panosta Jymylle, kun taas NaPalle ottelu oli suht merkityksetön. Lisäksi NaPan passari loukkasi jalkansa edellisen pelin loppumetreillä, mikä johti siihen, että NaPa pelasi viimeisen pelin täysin uudella kokoonpanolla kahteen ensimmäiseen otteluun verrattuna. Peli oli Jymyn hallinnassa alusta loppuun. Lopputulos 2-0 (25-17, 25-20). Tällä voitolla Jymy varmisti paikkansa poolin kahden parhaan joukkoon ja samalla nousun A-pooliin.

Kotiin päin lähdettiin melko varmana, että toinen nousijajoukkue A-pooliin olisi KeiKa. Yllätys olikin melkoinen, kun pizzeriasta poistuttaessa vilkaistiin viimeisen pelin tuloksia. Siinä PuWo olikin voittanut KeiKan 2-0, jonka seurauksena lohkon sijoitukset ratkaistiin eräsuhteiden perusteella. Lopputuloksena: 1. Jymy, 2. PuWo, 3. KeiKa ja 4. NaPa. Jymy ja PuWo jatkavat kolmen viikon päästä A-poolissa yhdessä siellä säilyneiden KaWin ja Pielaveden Sammon kanssa. Tämän hetken tiedolla pelit pelataan Pielavedellä. Ei muuta kuin treenaamaan ja harjoituspelejä pelaamaan, jotta seuraavassa turnauksessa oltaisiin hereillä jo ekasta pelistä lähtien.