Suomen miehet kohtaavat Viron Seinäjoella ja Vantaalla

27.8.2019

Suomen ja Viron miehet hiovat kuntoaan lentopallon EM-kisoihin maaotteluissa Seinäjoella ja Vantaalla.

Suomi kohtaa Viron Seinäjoki Areenassa keskiviikkona klo 18.00 ja Vantaan Energia Areenassa perjantaina klo 16.30. Lisäksi joukkueet kohtaavat epävirallisessa harjoituspelissä ilman yleisöä torstaina Vantaalla.

Edellisissä EM-kisoissa syksyllä 2017 joukkueet päätyivät peräkkäisille sijoille, Suomi oli kahdestoista ja Viro kolmastoista.

Viro-ottelut ovat Suomen maajoukkueelle tärkeä etappi matkalla kohti 12.-29.9. pelattavia EM-kisoja.

- Toivottavasti tulee kovat pelit ja saadaan hyvää pelituntumaa Viroa vastaan. Odotamme näitä pelejä innolla ja toivottavasti saamme harjoitusten kovan työnteon näkymään myös hyvinä suorituksina kentällä, Suomen päävalmentaja Joel Banks sanoo.

- Olemme harjoitelleet Kuortaneella ja rakentaneet yhdessä joukkuetta löytääksemme jälleen hyvän pelirytmin. Joukkueen henki on hyvä ja pojat harjoittelevat todella kovaa. Tavoitteena on pelata hyvä ottelusarja Viroa vastaan.

Kuortaneen leiriryhmässä on nyt 15 pelaajaa. Toinen libero Niklas Breilin harjoittelee oman seuransa Kokkolan Tiikereiden kanssa, mutta on tarvittaessa maajoukkueen käytettävissä.

- Tunnen Viron pelaajista muutaman henkilökohtaisesti omasta seurastani Maaseikista, Banks kertoo.

Belgian mestarijoukkue Maaseikissa pelasi viime kaudella peräti kolme virolaista, Keith Pupart, Timo Tammemaa ja Andri Aganits. Kaksi viimeksi mainittua ovat mukana myös Suomessa.

- Viro on laadukas joukkue ja se on meille erittäin hyvä vastustaja näissä peleissä. Viro pelasi hienosti Kultaisen liigan lopputurnauksessa kesäkuussa. He ovat nyt elokuussa pelanneet jo kolme harjoituspeliä Turkissa.

Istanbulissa pelatuissa epävirallisissa otteluissa Viro kärsi ensin tappiot 0-4 ja 1-4, mutta viimeinen päättyi tasan 2-2. Kultaisen liigan lopputurnaus pelattiin Tallinnassa ja siellä Viro hävisi välierissä juuri Turkille 1-3 ja pronssiottelussa Hollannille 0-3.

Voitot ovat tasan

Suomi ja Viro ovat kohdanneet aiemmin 58 kertaa ja voitot menevät tasan 29-29. 2010-luvulla maat ovat kohdanneet kuusi kertaa, kolme ensimmäistä voitti Suomi 3-1, 3-0 ja 3-2. Tallinnassa viime vuoden elokuussa pelatuissa kolmessa maaottelussa Viro oli parempi 3-2, 3-1 ja 3-1.

Viron ykköspassari ja kapteeni on 40-vuotias Kert Toobal ja tärkeänä yleispelaajana iskee Andrus Raadik, joka sai maaliskuussa lähtöpassit Savo Volleysta kritisoituaan seuraa voimakkaasti virolaisella nettisivustolla. Päävalmentaja on romanialainen Gheorghe Cretu.

EM-kisoihin Viro selviytyi voittamalla helposti puhtaalla pelillä karsintalohkonsa, jossa muut maat olivat Israel ja Latvia. Syyskuun EM-kisoissa Viro pelaa Rotterdamissa ja Amsterdamissa alkulohkossa, jossa ovat myös isäntämaa Hollanti sekä Puola, Tshekki, Ukraina ja Montenegro.

Viron maajoukkue

4. Ardo Kreek, keskipelaaja