Jymy takoi huikean kotivoiton sarjakärjestä

7.2.2015

Jymy-kapteeni Tanja Eteläaho takoi tehot 11/+7. Hänen kipparoimanaan Jymy otti loistavan kotivoiton.

Jymyn naiset kaatoivat sarjakärki Helsinki Volleyn päälle tunnissa suoraan erin 3-0 (25-15, 25-16, 25-21). Kotijoukkue pelasi huikean ottelun jokaisella osa-alueella. Helsinki Volley selätettiin täysin. Huomenna ottelut jatkuvat Vampulaa vastaan kello 19 Nurmohallissa.

Harva olisi lyönyt rahansa Jymyn 3-0-kotivoiton puolesta sarjakärki Helsinki Volleyta vastaan. Jotkut jopa odottivat, että helsinkiläiset selättäisivät Jymyn selkeästi ja murskaisivat näin koko kauden kestäneen jymyläisten kotitaian. Myös Helsinki Volleyn päävalmentaja Seppo Hoivala veikkasi 0-3-vierasvoittoa joukkueelleen.

Toisin kuitenkin kävi. Oikeastaan täysin päinvastoin, mitä kukaan osasi odottaa. Jymy pelasi jokaisella osa-alueella lähes täydellisen ottelun ja voitti helsinkiläiset päälle tunnin kestäneessä ottelussa suoraan kolmessa erässä.

- Taktiikkamme pelasi tänään täydellisesti. Kaikki toimi kerrassaan, kuten oli suunniteltu, Jymyn päävalmentaja Kari Tuomela hehkutti ottelun tauottua.

Jymy iski 11 ässää hesalaiskenttään

Jymyttärien syöttöpeli oli jo avauserästä lähtien uomissaan. Läpi kauden Jymy on ollut kotihallissaan vahva aloitussyöttöjoukkue. Nyt nurmolaiset olivat jopa vielä vahvempia kuin aiemmin.

Helsinkiläisten vastaanottopeliin toi epävarmuutta ykköslibero Heli Kakon puuttuminen joukkueen riveistä Jymyä vastaan. Ottelun aloittanut helsinkiläislibero Veera Salomäki vaihtui nopeasti, kun Mirja Tuure korvasi hänet vastaanottopelissä.

Jymyn illan ykköstähti oli keskitorjuja Sara Niemi. Hänen syöttövuoroillaan Jymy otti selkeän eron vierailijaan sekä avaus- että kakkoserän alkuvaiheilla. Jymy syöttikin kahteen ensimmäiseen erään yhteensä yhdeksän ässäsyöttöä, joista usea kirjattiin Niemelle. Koko ottelussa ässiä kirjattiin helsinkiläiskenttään yksitoista.

Kotijoukkueen hyökkäyspeli toimi läpi ottelun muutamaa heikkoa vaihetta lukuun ottamatta. Hakkuri Maja Potpara ja kapteeni Tanja Eteläaho iskivät kumpikin ottelussa 11 pistettä. Illan ykköstähti Sara Niemi tehtaili pisteitä upeilla keskihyökkäyksillään ja pahoilla aloituksillaan komeat 10/+6.

Jymyn passari Julia Niemi (6/+6) onnistui läpi ottelun. Kolmoserän ratkaisuvaiheilla hänen kolme jujua upposivat helsinkiläisten kenttään, ja Jymy sai käänettyä myös tiukemman kolmannen erän itselleen kahdenkymmenen pisteen vaiheilla.

Jymyttärille voitto oli yhdeksäs perättäinen kotikentällä. Kotitaika on rikkoutumaton edelleen, kun edetään kohti kevättä. Voiton arvoa nostaa entisestään se, että vastustaja oli nyt sarjakärki Helsinki Volley, joka voitti Jymyn kolmisen viikkoa sitten Helsingissä erin 3-1.

Valmentajien kommentit

Helsinki Volleyn päävalmentaja Seppo Hoivala:

- Olimme huonoja tänään jokaisella osa-alueella. Ei lähtenyt kone missään vaiheessa käyntiin. Toki täytyy antaa tunnustusta vastustajalle. Jymy pelasi erittäin hyvän pelin jokaisella osa-alueella. Vastaanottopelissä oli epävarmuutta läpi ottelun. En halua mennä sen taakse, että Kakko (libero) puuttui tänään meiltä. Niillä pelaajilla mennään kuin on.

- Vaikka olemme pelanneet vieraskentillä läpi kauden tuloksellisesti hyvin, käynnistymisvaikeuksia on ollut. Tämä ottelu oli samanlainen kuin Puijoa vastaan pelattu peli (3-2-vierastappio): jalat jäivät bussiin.

Nurmon Jymyn päävalmentaja Kari Tuomela:

- Kun syöttö- ja vastaanottopeli toimii meillä, niin myös muut osa-alueet alkavat toimia. Uskalsimme hyökätä rohkeasti läpi ottelun. Vaikka koimme muutaman heikon hetken, henkemme oli hyvä ja saimme otteesta kiinni uudelleen.

- Julia Niemen henkilökohtaiset suoritukset kolmannen erän ratkaisuvaiheilla olivat ensiarvoisen tärkeitä erävoittoon. Hän teki niitä asioita juuri, mitä olemme käyneet hänen pelissään lävitse.

- Vaikka Kakko oli poissa vierailijalta, niin se ei heikennä voiton arvoa. Mielestäni Helsinki Volley pelasi samanlaisesti kuin muutama viikko takaperin ja me paransimme roimasti.

Palkitut

Sara Niemi, Nurmon Jymy

Mirja Tuure, Helsinki Volley

Seuraava kotiottelu

HUOMENNA!
Jymy – LP Vampula 2
Su 8.2. klo 19:00

Vierailija on naisten mestaruusliigassa pelaavan LP Vampulan farmijoukkue. Vampulan riveissä on useita pelaajia, jotka viime kauden päätteeksi olivat nostamassa seuran edustusjoukkueen pääsarjaan. Lisäksi täksi kaudeksi Huittisiin siirtyi pelaajia Euran viime kauden liigajoukkueesta.

Otteluennakkoa laajemmin:  https://jymylentis.sporttisaitti.com/?x254068=314687