Haastattelu: Ensikertalainen sen tietää

Ensikertalainen sen tietää:

JymyLentiksen ruoka on parempaa kuin Powerissa

Ensikertalaiset Kaisuleena ja Kirsikka Joenväärä antavat kiitosta JymyLentis-turnauksen järjestelyistä ja hyvästä ruoasta.
Kuva: Ari Autio

JymyLentis-turnauksen ensikertalainen Kirsikka Joenväärä aloittaa siitä, mikä 8-vuotiaalle on turnauksessa oleellisinta.

- Täällä on paljon parempaa ruokaa kuin Power-cupissa, kiiminkiläinen sanoo.

Kirsikka tietää, mistä puhuu. Vaikka ikää ei ole vielä häävisti, on kotiseuransa D-tyttöjen maskottina kulkevalla tytöllä takanaan jo kolme Power-turnausta.

- Vaikka kyllä Kirsikka tyttöjen kanssa kentällä pallottelee, huomauttaa Kaisuleena Joenväärä, valmentaja ja Kirsikan äiti.

Ruokailun lisäksi Kirsikalta tulee kiitosta – niin, arvatkaapa mille? Tietenkin illan discolle ja Duudson Parkille.

Kiimingissä juniorilentopallo on vasta käynnistelemässä toimintaansa. JymyLentikseen seura toi kaksi tyttöjoukkuetta, ja Kaisuleenan mukaan siinä toiminta oikeastaan onkin.

- Naisten joukkue meillä on myös, hän jatkaa.

JymyLentikseen Kiimingin tytöt tulivat, koska Kaisuleena kertoo kuulleensa sarjakauden aikana moneltakin pohjoisen joukkueelta, miten hyvää turnausta nurmolaiset järjestävät.

- Ja kun Power on nyt niin kaukana, ajateltiin, että tällä kertaa tästä tulee meidän Power, hän sanoo.

Ensikokemukset ovat jättäneet myönteisen jäljen. Kaisuleena lupaa viedä viestiä eteenpäin, ja kannustaa muitakin oman alueensa joukkueita mukaan ensi kevään JymyLentikseen.

- Todella hyvin kaikki on vastannut odotuksia; ei ole jonoja, asiat sujuvat jouhevasti, järjestelyt ovat ihan huippua. Olen hyvin tyytyväinen, hän sanoo.

Sisäturnauksella on selkeät plussansa. Sää ei säätele otteluita kuten ulkona, ja kun niin pelit, ruokailu kuin majoituskin ovat samassa tilassa, on Kirsikkakin saanut kuljeskella omaan tahtiinsa ilman pelkoa eksymisestä.

Ilmajokelaisjuuriselle Joenväärän perheelle ensimmäisestä JymyLentis-turnauksesta tuli ikimuistoinen. Perheen isä joutui onnettomuutta seuranneeseen leikkaukseen turnausta edeltäneenä yönä, ja joukkueen huoltajana normaalisti toimiva mies lähinnä lepäili viikonlopun perheen asuntoautossa.

- Seikkailuja on todellakin ollut. On testattu Etelä-Pohjanmaan keskussairaalan palveluita ja istuttu päivystyksessä Y-talolla, Kaisuleena naurahtaa.

Kiitosta näistäkin palveluista riittää. Vuorossa olleen lääkärin lapset olivat turnauksessa mukana, ja lääkäri oli luvannut tarkistaa isän tilanteen vielä vapaapäivänään sunnuntaina.

-Oli sanonut, että kun hän nyt joka tapauksessa on tulossa kisapaikalle seuraamaan lastensa pelejä, Kaisuleena kertoo.

Näin toimitaan Seinäjoella!

MARJA TYYNISMAA